Demam Denggi

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pada malam ini, ingin bershare pasal demam denggi!

Kenapa? Sebab sekarang ni dekat UM banyak kes demam denggi telah direkodkan. Including my friend! 

So di sini perlu harus sunat makruh mengingatkan kepada rakan-rakan pembaca sekalian agar sentiasa menjaga kebersihan halaman sekitar. Jangan bila dah kena baru nak terngadah. Sudah terhantuk baru terngadah. (I scould still remember 'peribahasa' during my high school day! TEEHEE)



Tanda dan Gejala

Demam denggi bermula dengan demam mengejut, dengan sakit kepala teruk, sakit di belakang bebola mata, sakit sendi dan otot (myalgias dan arthralgias, sakit pinggang yang teruk menyebabkan ia juga digelar demam tulang-pecah - break-bone fever) dan gatal-gatal. Ciri-ciri keradangan demam denggi adalah bintik-bintik merah terang, dan biasanya muncul di anggota bahagian bawah - pada sesetengah pesakit, ia merebak hampir kepada keseluruhan tubuh. Tanda pada kulit yang klasik ialah seluruh kulit tubuh bertukar kemerahan diselangi dengan tompok-tompok kulit warna yang normal (island of white in a sea of red). Kemungkinannya terdapat gastritis dengan gabungan sakit perut, mual, muntah atau cirit-cirit. Pesakit juga boleh mendapat radang hati, radang otak (lebih pada kanak-kanak) dan juga dalam kes luarbiasa radang otot jantung (cardiomyopathy).

Demam denggi klassik berlarutan selama enam hingga tujuh hari dengan demam kembali memuncak pada akhir demam (dikenali sebagai pola biphasic). Secara klinikal bilangan sel darah pembeku (platelet) akan turun sehingga hilang demam diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah dari salur darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga (third space lossdi antara selaput paru-paru, ruang peritoneum dan sebagainya), kerana kapilari darah menjadi rapuh (capillary fragillity). Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko perdarahan.

Kes DHF juga menunjukkan demam tinggi, fenomena pendarahan, trombositopenia (thrombocytopenia) dan haemoconcentration. Sebahagian kecil kes membawa kepada sindrom kejutan denggi (dengue shock syndrome) atau DDS yang mempunyai kadar kematian yang tinggi.


Bla2....panjang sungguh explaination dari Mr. Google.!


Cara Pencegahan

- Elak dari melawat atau berkunjung ke kawasan berisiko tinggi pada siang hari.



- Musnahkan tempat-tempat pembiakan nyamuk.


- Hapuskan nyamuk Aedes dewasa.

- dan banyak lagi!!! Iklan tuu banyak kan!


Pengalaman

Okeh, sekarang cerita pengalaman. Di UM sekarang ni, setiap hari akan dilakukan fogging! Di Kolej 12 la. Entah pula kalau di Kolej lain. Sama jak kali. Setakat 28/9/11, direkodkan ada 10 kes sudah di Kolej 12. Entah siapa lah ibu bapa denggi ni. Dan kawan saya telah pun kena. Ditahan di hospital di Pusat Perubatan UM (PPUM). Minggu lepas dia demam, then rasa lain-lain. Sejuk semacam yang sangat sejuk. Secara mengejut. Menggeletar. Then, dia p klinik, kena bagi ubat panadol. Makan sebiji, dalam sejam camtu rasa OK la. But then, after an hour, the fever became worse. And even worse! So lepas tu pegi cek darah dan telah telah dijangkiti demam denggi. Then pegi laa lawat dekat hospital. Keadaan? Muka macam lebam2 merah. Tak faham? Cuba kita kena gigit nyamuk dan kita garu. Mesti ada lebam merah tuu kan. Haa! Tu laa. Tapi kalau kena denggi, merah dia ni seluruh badan. I asked her, gatal ka? Ya. Gatal2. Pastu kena cucuk jarum dekat tangan untuk masukkan cecair macam air tu. Akan selalu pegi tandas sebab air sentiasa mengalir masuk dalam badan kan. Sebab mau buang virus denggi tu kali. Hmmm.

Tapi itu jak laa yang saya nampak secara pemerhatian. Hah! Selebihnya, dia yang tahu! 

Dan doakan keselamatan dia OK!


Koleksi gambar. Okeh! Sempat juga. TEEHEE!



Pesakit bernama Azean Ermawaty binti Hazwan. Perempuan!


???????????????????????????????
Bukan azean! Ini aizan. Azean sedang bertandas. So amek peluang snapping.




Wad perubatan 2. Dikendalikan oleh jururawat2 yang bertauliah. Ceh! Padahal cucuk jarum pun x pandai! Haha.


Pesakit tambahan.


Secara tiba2 suka pula ambil self picture.



Dan setelah boring! Sebab bapa dia datang dari Sabah! So kami pun mengundurkan diri. Dari jam 7pm till 9pm...lama ka tu?

Then pegi lah makan2.! Jalan2...di PPUM ada Secret Recipe. So........


Entah apa tuu nama dia. meremang bulu roma sekitar muka time makan! 


???????????????????? Siapakah?/


Siapakah?????





Reuben.!


Perut belum kenyang. Pastu p laa food court sana. Bongok! Habis duit!




Ani Sop Utara. Sedap! Bantai jak laa...makan tetap makan.!




Tunggu turn!! Order, tak sampai dua minit dah siap!




Tadaaaa!! Nasi Ayam Power!!!


Dan begitulah alkisahnya kalau dijangkiti demam denggi!

So kepada sesiapa yang ingin dijangkiti denggi, silalah membiarkan air bertakung agar nyamuk Aedes mudah membiak! 

Sekian. Wassalam!





p/s: thanks to sesiapa yang mendoakan nenek saya kembali sihat. Alhamdulillah telah keluar. Thanks!

9 comments:

  1. jom kita bersama-sama membanteras demam denggi..

    ReplyDelete
  2. marilah bersama2 berguling seperti Cik Tenggiling... hehe! ^^

    Yeah! pasang kelambu semasa tidur!

    ReplyDelete
  3. minum byk air je, tp denggi berdarah lg bahaya wooo..

    ReplyDelete
  4. pernah sekali kena demam ni...

    sumpah sakit badan sungguh la...

    anti nyamuk...!!!

    ReplyDelete
  5. serius?

    tapi pengalaman mengajar kita kan...

    nyamuk tuu ada baiknya juga... ahaha! ceh...

    ReplyDelete
  6. nurse xbertauliah?xpandai set jarum....hahaha thanx...kalo xtahu diskipsi kerja nurse jgn pandai ckp je ye...masuk jarum tugas Dr. bukan nurse di PPUM.kalo KKM ye tpi bukan di PPUM.kalo nk bg info pastikan info 2 betul...kalo x buat dosa kering je....lg 1 xdibenarkan ambil gambar di wad>untuk jg privasi pesakit.anda dh langgar peraturan hospital.waktu melawat pun smpi pukul 8 mlm.tp knp x ikut peraturan hospital n still ada dlm wad.sm ada xphm arahan or mmg suka langgar arahan...

    ReplyDelete
  7. Nurse x bertauliah atau awk yg x cerdik? Klu awk rasa nurse di PPUM x bertauliah jgn dtg cni. Pegi hospital yg awk rasa nurse dia bertauliah. Staf nurse ni nak kerja ada lesen. Bkn suka2 blh jd nurse. Lain kali sakit jgn dtg PPUM.suka hati awk je mengata org.

    ReplyDelete
  8. set2 nurse bodo PPUM dah bersuara cik oi .. bodo tak bertempat habak hang .. ada lesen tu tak semestinye bertauliah .. perangai manusia , ikut hati masing2 .. utk apa ada nye peraturan kalau tak dilanggar .. ops , yg ni mmg salah .. haha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini btl.. set line ni bukan tauliah ats kertas.. dia hand skill bukan lisan ats kertas mcm exam... Kalau ye angin org ckp cmtu its ok.. tnjuk la btl2 dr dr tu bertauliah come n show off...

      Delete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang