Bagaimana Nak Pilih Bidang untuk Melanjutkan Pengajian di IPTA/IPTS?

Lama juga tak update blog ni.

Hey guys! Salam!

So, today I'm going to share about my Future, Our Future. Yeah!

Lihatlah tajuk, Bagaimana Nak Pilih Kos untuk Sambung Pengajian di IPTA/IPTS?

Sebagai seorang pelajar yang masih belajar (memanglah), bila masa tiba untuk isi borang UPU (Unit Pengurusan Universiti) <<---betul ek? Bila tiba masa nak isi borang UPU, mesti ramai dok pening.


  • "Argh! Mana satu nak pilih ni? Poning! Poning!"
  • "Lantaklah! Yang mana sangkut, ikut nasiblah."
  • "Nape perlu melalui semua ni? Bingung!"
  • "Kalau aku pilih yang ni, yang ni pun best juga. Argh!"


Last-last mampus sendiri. Teehee! :P

So, borang nak masuk U bagi student lepasan Asasi, Matrikulasi dan STPM sekarang mesti sedang fikir mana satu pilihan utama nak pilih. Atas dasar saya budak asasi, memang sedang mengalami masalah seperti dalam dialog di atas.

Setelah difikirkan balik, ada banyak faktor dan tips yang perlu dipertimbangkan dalam memilih kos untuk sambung pengajian ke peringkat ijazah kelak. Antaranya MINAT, KELUARGA, KEWANGAN, MASA LAPANG, dan tengok je lah apa yang akan diolah.

1. Minat
Tak tau nape gambar ni. Sebab ada perkataan Interest kot. Hehe!


Sudah semestinya minat yang paling utama dalam memilih kos/bidang yang ingin diceburi. Let say, korang sekarang dalam bidang asasi atau matriks atau lepasan STPM belajar dulu dalam bidang Sains, mesti nak pilih kos yang berkaitan dengan Sains kan. So, minat itu WAJIB. Aku tak tau nak olah cemana. Macam ada sorang kawan aku ni, pelaar tajaan JPA (untunglah) plan nak ambil Medic(perubatan), bila masuk asasi (aku kat PASUM), dia dah bengong sikit. Pegang katak tak leh, bedah itu ini rasa geli, tangan bergegar. Dan dia bersyukur sebab dapat masuk PASUM sebab dia sebenarnya tak boleh ambil medic. So, dia isi UPU dalam bidang yang lebih dia minati, iaitu dalam bidang perakaunan. Minat itu penting.

Next, kalau aku pula, sini belajar banyak, tebal lecture note nak baca kalau gabung semua subjek (ada 8 subjek) tinggi menggunung macam nak mampos. Kalau time SPM ok lah kan, because we have plenty of time to make revision and lots of exercise. Kalau sini, assignment berlambak, buat sendiri lah. Tapi mustahil kalau akan buat sendiri. Mesti meniru punya. Awal-awal tu je semangat nak buat sendiri. Haha! Aku start merepek.

Aku bab menghafal ni tak suka, tapi dulu time sekolah menengah suka sangat nak jadi Medic. Atas sebab apa?

Pertama, kalau ambil medic, people are respecting to us. Kau sebut je apa ko punya bidang, kalau Perubatan, yah! Kau akan dipandang tinggi walaupun kau tak tinggi. Dan anda akan mula mendabik dada. Tak semua, cuma segelintir. Tapi aku suka subjek yang lebih kepada pemahaman. I like CHEMISTRY so much! Disebabkan itu, aku boleh consider nak ambil Applied Chemistry dan Chemical Engineering. Asalkan related to Chemistry. Haa! Tu sebab aku minat! Aku minat! Yeah! Dan sekali lagi, minat itu penting, tak yah nak susah-susah ikut kawan.

2. Keluarga terutamanya Ibu Bapa

Parents kita terutamanya, tak nak lihat anak-anak mereka berada dalam kesusahan. Indeed! Macam parents aku juga, aku cakap tak makan, sebab dah nak habis duit (padahal nak sangat duit dimasukkan dalam bank. Hehe! Sorry Mom! Sorry Dad!). Diorang cakap, kau jangan nak ikat perut sangat, ada banyak lagi duit dalam bank kau yang satu lagi (untunglah ada bank lain tapi isi macam ciput).

Kalau dulu, diorang tak kesah aku nak jadi apa. Ingat tak kalau sekolah dulu kita kena suruh isi satu borang. Dekat page paling belakang tu, ada kotak-kotak yang perlu diisi dengan Cita-cita. Hehe! Aku time sekolah rendah isi lah konon. Nak jadi cikgu, nak jadi polis, bomba, pemain badminton. Harem! Bila naik sekolah menengah, nak jadi ahli matematik, nak jadi ahli farmasi, doktor, dan pensyarah. Tapi, disebabkan aku dah jadi malas semenjak masuk asasi ni, sebab enjoy hampir kebanyakan masa, oleh itu, minat nak jadi doktor sudah luntur. Sebab dah dapat rasakan aura kesibukan yang melampau-lampau. Kalau medic dekat UM, rasanya macam kurang life. Bukan takde langsung, cumanya kurang. So, Medic aku tolak.

Sebelum nak pilih mana-mana kos, kena minta restu dari ibu bapa terlebih dahulu. Aku ada call satu hari tu.


  • "Mak, saya takmau ambil perubatan. Saya suka sangat-sangat kimia! Boleh kah? Mama tak marah?"
  • "Buat pe nak marah? Tu kan pilihan kau. Kalau mama paksa pun, bukan kau suka juga. Yang penting peluang pekerjaan tu luas. Jangan keluar jadi penganggur pula."
  • "Yes ma! InsyaALLAH!"

Itu lah perbualan antara aku dan mak. Anak mak lah katakan. Teehee! :) Dan kita proceed to the next factor.

3. Peluang pekerjaan

Kalau pasal ni. Ada seorang lecturer kitorang bagi nasihat.

"Kau ambil apa-apa saja kos kau suka. Jangan nak fikir pasal pekerjaan tu. It will come later. Yang penting, kau kena minat dan mendapat restu daripada ibu bapa. Jangan lupa berdoa. Saya pun sejak habis SPM sampai sekarang, tak pernah pula tak dapat pekerjaan. Ada banyak pekerjaan dekat luar sana tu. Cuma korang je yang TERLALU MEMILIH SANGAT. Takut gaji tak besar laa. Takut dipandang rendah lah. Lantak diorang lah. Siapa yang kerja? Kalau bukan kamu, jadi siapa lagi yang nak menceburi bidang ini? Ingat! Rezki tu sudah ditentukan oleh Allah, tapi kita kena cari. Janji pekerjaan itu halal, insyaALLAH, selain mendapat keuntungan di dunia, saham di akhirat juga mampu diperoleh asalkan kita kerja dengan ikhlas."

Itu ayat aku buat sendiri. Aku lah pensyarah tu. Hehe! Tipu je. Aku tambah-tambah. Nak bagi feel sikit.

Masalah rakyat kita, takut gaji tak besar, takut dipandang rendah dan banyak lagi ketakutan yang membayangi diri kita.

Contoh kalau kita jadi ambil kos Bahasa Melayu, orang cakap "Apa lah gunanya." Cakap kat diorang. "SO WHAT?" Usah dengar apa yang diorang cakap, just go on with your life. InsyaALLAH dengan usaha yang berterusan, rezeki akan datang kemudian.

Aku duduk paling depAn ari tu, nampak dia dengan mata hati sendiri! Woha!!!


Berkaitan dengan satu forum yang aku hadiri baru-baru ini yang disampaikan oleh Prof. Dr. Muhaya (tak tau ejaan tu betul ke tak, salah seorang motivator di radio Ikim FM kalau korang perasan laa), pakar mata. Dia cakap, kita tak perlu nak pikir pening sangat pilih pasal kerjaya masa depan. Apa yang penting, kita kena berazam supaya mempunyai keluarga. Selepas ada keluarga, insyaALLAH kehidupan lebih dirahmati dan rezeki will come after that. Trust me! Beliau seorang tokoh pelajar (rasanya lah), sebab dia seorang pelajar perubatan. Masa tahun 2 pengajian, beliau dah kahwin (dia seorang wanita. Hehe!). Lepas tu dia dapat best student among hundreds medical student! Nah! Sudah terbukti bahawa dengan adanya keluarga, rezeki insyaALLAH akan datang. Tahun keempat, beliau telah melahirkan anak pertama. Rahsia beliau, selepas kahwin, orang dah tak berani nak kacau dia lagi, sebab dah berpunya. Dan rezki pun datang, shiuuuuu~~ Senang. InsyaALLAH.

Conclusion? Doa selalu agar dipermudah ditemukan jodoh. Kalau tak faham apa aku nak sampaikan ni, sila tanya di ruangan komen. InsyaALLAH kalau boleh jawab, aku jawab.

4. Kewangan
PTPTN, salah satu punca pendapatan budak U. Hehe!


Pasal kewangan? Rasanya takda masalah kalau pasal kewangan ini. Sebab di Malaysia, terdapat pelbagai agensi yang menawarkan biasiswa. Yang paling top, JPA dan MARA lah. Setiap negeri pun mesti ada bantuan zakat kan. Ada Felda. TM. Bank. PTPTN. Dan banyak lagi. So, jangan jadikan alasan takde duit. Bila dah minat, dapat restu parents, dan peluang pekerjaan yang cerah, yeah! Just proceed with your study! Ambil apa sahaja yang kau minat, then cari sponsor. Tapi yang penting, jangan salah gunakan duit yang diberi untuk beli benda-benda yang tak berpatutan. AKu ingatkan untuk diri ini juga. Hehe!

Kalau dapat bantuan JPA, wah! Heaven! Hehe!

5. Masa Lapang

Aku tak boleh lah kalau terlalu study. Sebab rasa terkongkong. Hehe! Dan malas. Mesti ada masa untuk enjoy juga kan. Takkan nak hidup depan buku je. Melainkan kalau memang dah biasa. Macam aku, memang tak suka study lama-lama. Kalau ye pun, time nak exam dah. Macam sekarang lah. Oh tidak! Rasa bersalah update blog ko tau! Sebab banyak lagi benda yang boleh dimanfaatkan! Sekarang ada lebih kurang 2 minggu lebih je lagi nak final exam! Doakan aku!

Sebelum nak pilih kos tu, kau pi tanya sesiapa yang berkenaan, atau berpengalaman, pasal bidang yang ingin diceburi. Lepas aku tau yang medic punya pengajian sangat-sangat busy. Sebab ada sorang senior cakap kalau amek medic dekat Malaysia, memang sangat-sangat busy! Dan kalau kerja nanti lagi lah busy! Ye lah, kalau pasal gaji tu, memang lah gaji seorang doktor tu tinggi. Tapi nak juga ada hidup yang bebas sikit. Boleh jalan-jalan, lepak ngan kawan. Haha! Aku tak tau sebenarnya cemana kehidupan sebenar student U. Tapi sedikit sebanyak aku dengar, yeah! Medic sangat tough. Thats why aku tak ambil medic. Tapi dentistry mungkin boleh consider lagi. Hehe! Kalau jadi artis? Haha! Muka pun takde! Hahahahaha!

So, aku nak ambil kos yang aku boleh jalan-jalan, kelas tak pack dari pagi sampai petang, Isnin hingga Jumaat macam dekat PASUM ni haa sekarang. Hehe! Suka kalau ada selang-selang hari. Yeah! I like!

Oleh yang demikian, korang kena kaji terlebih dahulu prospek kerja, bidang pengkhususan nanti dalam bidang apa, dan boleh ke kau angkat subjek tu? Huhu! Tamat!

6. Persekitaran

Ok, pasal ni pula, bukan maksud aku environmental macam tempat atau ape. Tapi persekitaran ni maksud dia, kau pergi tanya kawan-kawan kau, orang sekeliling kau.

"Kau rasa kalau aku ambil kos ni, sesuai tak?"
"Ko nak amek kos ni? Weh, jangan mimpi lah. Hidup pun tunggang langgang, ni kan pula nak amek kos berat. Lu pikirlah sendiri kau dapat angkat ke tak?"

Kira macam tu lah, kita kena tanya kawan-kawan yang tak berapa rapat, sebab kalau rapat, biasanya lah. Depa akan cakap yang baik-baik je kat kita. Hehe! Kalau kawan yang kurang rapat, mungkin je lah. Diorang akan nilai based apa yang diorang nampak. Tapi kalau parents pula jangan ditanya, cuma minta restu je. Sebab kalau parents, diorang akan sentiasa menyokong kita, asalkan kita buat benda yang berfaedah. Hehe!

Tapi kalau aku, prefer tanya kawan yang rapat, sebab depa tau kita. Hehe! Ikut pengalaman, kawan-kawan suka meluah kat aku. (Apa kaitan? Bangang!), so kira macam ok lah. Boleh berbincang pasal kerjaya, masa depan, pasal kahwin, nak anak berapa. Eh?

7. Istikharah

Aku suka nak bagi ingat kat orang yang kita kena amalkan 4B menurut bekas pengetua kitorang.


  1. Berazam/Bercita-cita
  2. Berusaha
  3. Berdoa/Bertawakal
  4. Bersyukur


Dapat disimpulkan, kalau kita berazam nak capai sesuatu, kita kenalah follow these FOUR Steps. InsyaALLAH kejayaan bersama kita. Jangan tinggal walau sekali berdoa. Bila pening-pening nak pilih kos mana, istikharah itu penting. Bangun malam, solat sunat istikharah dua rakaat. InsyaALLAH, dengan izin Allah, kita akan dapat kemudahan dan petunjuk dalam memilih bidang yang sesuai dengan kita. Yeah!

Lastly, hanya itu yang mampu dikongsi bersama. Aku rasa dah sangat panjang lebar dah aku tulis ni. Harapkan ada orang membaca dah. Hehe! Apa yang aku tulis ni, kalau ada yang tak betul, sila lah tegur aku. Sebab kita insan biasa, wajib saling mengingati. Sekian sahaja aku merepek kali ini. Kalau ada nak tanya or nak tambah, silakan. Dialu-alukan sangat-sangat!

Wassalam!

p/s: Nak study! Ambil masa lebih kurang sejam nak hasilkan post ini kau tau! Hehe! Untunglah tiga manusia yang telah disuruh baca terlebih dahulu.

p/s II: Goodluck to my friends dekat PALAM yang ambil exam final sekarang.

159 comments:

  1. huarghh timbul keinsafan kejap. wakkaka
    aku suka ayat kau yang ni oih. Tapi mustahil kalau akan buat sendiri. Mesti meniru punya. Awal-awal tu je semangat nak buat sendiri. Haha!

    ReplyDelete
  2. better fokus dekat point #1 n #3. sebab tu yg paling penting.
    kadang2 pilihan family tak semestinya sama dengan minat kita.
    tapi apapun, bila dah ada pilihan buat la istikharah banyak2. DIA yang paling expert pasal kita.

    ReplyDelete
  3. yup...setuju dgn semua diatas

    ReplyDelete
  4. wah,,nchat bguna dr abg senior..:p

    ReplyDelete
  5. yup...setuju dgn semua diatas.. LOL!

    oklah.. aku bg pendapat.. nk pilih bidang, biaq kena dgn minat supaya x berat sgt nk carry on.. n kalau bleh biaq seswai dgn peluang pekerjaan..

    tp, biasanya kerja nnt, belum tentu sama dgn bidang msa belajar tu..

    better wat bisnes la wey.. jd boss.. hehe.. ;-p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau wat bisnes, ok gak, tapi nak study satu bidang ni, then dapat keje, proceed to bisnes. Hehe~~
      aku jadi boss kau boleh? sekian. :P

      Delete
    2. weh btol....aku nak wat bisnes.... jom! partner...

      Delete
  6. nice lah. btw, gudluck! taknak ambik course kat UPM ke? life dia terbaekkk!!! haha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu ang kat UPM ke? Aku tak terpikiaq pula nak mai sana...
      Hehe! Tapi kalau dapat rezki kat sana, ok gak kan.
      Ce citer life kat UPM.
      If and only if kau TERbaca komen ini. =='

      Delete
  7. assalamualaikum syafiq...moga akan sentiasa berjaya dlm bidang yg dipilih n ceburi itu..:)

    ReplyDelete
  8. pilihlah yg terbaik..buat banyak survey sblum buat keputusan.. ^__^

    ReplyDelete
  9. minat and peluang pekerjaan tu penting sangat..sebab kita nak kerja ni jangka masa panjang..kalau tak minat, susah la kan..nanti diri sendiri yang pressure..

    apapun, goodluck ok..:)

    ReplyDelete
  10. fyi,u have guide me nicely through this entry..pening tau nak pilih ni..ingat nak amik dentist sbb minat braces n gigi2..tp x minat medic lahh..bosan!sbb minat sgt dgn chemistry..so,boleh bgtau n explain pasal chem eng x?mana tau aira lebih yakin nak amik lepas ni?-hope

    ReplyDelete
    Replies
    1. Firstly, thanks!

      Second thing, aku pun baru nak tanya-tanya mereka yang telah melalui kursus ni. Diorang cakap, Chem Eng. is the toughest. I guess sebab melibatkan kimia. Tapi kalau dah minat ngan Kimia, insyaALLAH boleh carry on.
      Sekarang ni aku isi kat kat UPU tu, 1st and 2nd choice is dentist kat UM ang UKM. Tapi bila fikir balik (ditambah dengan result sem 1 yang kurang memberangsangkan) takut pula tak dapat. Tapi still ada chance for this second sem.
      Boleh baca komen Aslann As. Huhu!

      Delete
  11. nice sharing. =) yang penting, istikharah. manusia merancang, Allah juga merancang, rancangan Allah lagi baik. =)

    ReplyDelete
  12. baru2 ni kptm buka tawaran utk mana2 student spm 2011 yg nk smbung belajar kt jordan..tp keutamaan utk plajar yg ade amik bhs arab..pape pun,nice entry dik..bg yg baru nk pursue studi tu,elok ikut tips2 di atas..hehe :)

    ReplyDelete
  13. on top of it all, solat istiharah tu plng penting.. but main interest juga memainkn peranan.. kalau minat, sure ada komitment dalam study :)

    ReplyDelete
  14. minat memang penting but minat pon leh dipupuk, macam kes aku, aku xsuka bio, tp last-last dapat course bio, haa hamek kau, tak ke berdarah punggung 3 tahun ngadap bio.. tp aku cakap kt diri aku, aku dpt course ni bukan saja2. Allah dh aturkan sebaikNya utk aku, then aku perlu minat... dan skrg Alhamdulillah, aku mmg minat la kt bio...cume minat chemistry lebih sikit la....HAHA..aku minat chemistry sejak aku secondary school lg..tp tup2 dpt course bio..ghedha jela..tp Biochemistry la..byk bionya dari kimia...

    Kau minat kimia tu dh bagus la. Peluang pekerjaan bg course kimia ni sgt banyak kau tahu? Semua memerlukan chemist, dari makanan, pharma, hospital etc semua mmg demand chemist... cuma bila kau amek chem engineering tu, kau leh dpt advantage lebih sbb kau bljr engineering. Kat situ yg mahal.

    Bagus kau mintak pandangan dr org yg dh lalui zaman ni, kau leh dpt overview cemana future kau nnt. Papehal pun Goodluck on your choice. Pray you all the very best.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sayang kau Lan!
      Aku suka bio, tapi bab-bab menghafal ni aku FAIL! (lama tinggalkan hafalan quran kot)
      Time sem lepas, aku dapat C bio laa. Cam bangang je sebab telampau bnyak nak hafal, last-last aku fedup! Hehe! Banyak sangat pasal animal n plant punye saintifik name tu. Bensi!

      Aku pun minat kimia sejak secondary! plus ngan maths. so aku pikir, kalau aku guna kelebihan tu ok gak kan.

      Peluang keje tu, aku tak search lagi, aku nak minta tolong kau boleh pasal kimia engin?

      Aku dah tanya kat depa yang dah ada pngalaman, tapi dorang tak jawab soalan. tak kesah laa gaji besar ke tak, yg penting hidup aman. hehe! dan tak se-busy medic. hehe!

      Anyway, thanks weh! Terharu sangat2 ko bagi pandangan panjang lober. Eh? Lebar.

      Sayang kau! Hehe! :)

      Delete
  15. bagus apek ! sy bru abis xm physics td !
    gud luck btw ~ :)

    ReplyDelete
  16. yup..setuju sgt..minat tu yg paling penting...kalau tak minat, tu yg susah sikit nak fokus bila study...

    ReplyDelete
  17. on top of them, buatlah solat istikharah :D

    ReplyDelete
  18. Buat sebab minat, minta restu keluarga dan kena pastikan bila zaman kita nak graduate tu akan ada peluang kerjaya...insyaallah berjaya dalam hidup!

    ReplyDelete
  19. apapun bidang yang ingin diceburi perlu tahu prospek terlebih dahulu.kamu perlu tahu bidang yg dipilih tu kebarangkalian bekerja bagaimana dan dimana.maka risiko dan environment bekerja yg akan kamu hadapi kena terima dan redha.maksudnya tetap happy bidang yg kamu pilih.ada student main hentam pilih bidang itu, tapi akhirnya peluang kerja kurang,krana terpaksa bersaing disebabkan position very limited atau bertukar ke kerjaya lain yg mmg takde kaitan langsung.setakat janji dapat degree.sebenarnya rezeki ada di mana2,apapun bidang yang kamu pilih tapi kamu bijak mencari dan menggunakan peluang pasti ada.

    ReplyDelete
  20. sangat membantu !!!! nty nak kemaskini borang ipta , yang pling sedih , fasa 1 tak isi , takutttt !!!!

    ReplyDelete
  21. nak pilih course study bole ikut minat, fikir pulak minat tu akan bawa kita ke mana. senang tak pasaran keje kat mesia. kalau tak senang, keje further study kat overseas then keje terus kat sana.

    then kalau faktor lain, contohnya di suruh oleh ibu bapa. pun bole tanamkan miniat tu. yang penting buat apa apa kene ikhlas baru bole minat tu datang dan kejayaan pun dtg dengan cemerlangnya.

    selamat memilih course!!!.. =)

    ReplyDelete
  22. dlu masa aku pilih cos yg aku nak.. aku tengok keadaan semasa.minat boleh dibentuk, so aku tak kisah.time tu ditekankan engineering..so aku pilih engine :) dan aku pilih uitm sbb yurannya yang berpatutan dan aku mampu :)

    ReplyDelete
  23. bagus entry nih...utk lepasan2 SPM elok sgt la baco....

    ReplyDelete
  24. memang entry yang amat bermanfaat untuk lepasan SPM.. huhuhu

    ReplyDelete
  25. salam. . sye nak tanya pendapat nieyh. . kos kejuruteraan awam n engineering technology in quality engineering, mana lebih Okeyh?. . n peluang pekerjaan lak macam mana. .hehe. .

    Harap dapat bantu saya. . :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. skarang ni pe yang sy tau, peluang pekerjaan ada d mana2.... tapi tak tau kat mana dan bidang ape...
      yang penting sekarang study je, bagi mak ayah puas hati... hihi...

      then boleh laa sukati pilih bidang yang nana suka... maybe nak wat bisnes ke? best gak....

      Delete
  26. assalam..
    saya minat nak amek chem engineering.. chemistry saya minat.. saya nak tau samada maths penting tak kalau amek chem eng??? coz saya serius x mnat maths.. beku otak kalau belajr math. heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. asal name die enginnn maths tu wajib... hihi!!!!

      Delete
  27. salam...sy x minat sciece..(bio,pyh,chem)...then sy nk ambik math...ade x kt u bidang ni???klu kt upsi adela..tp xnk kt upsi...xpnh taw pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ouh nak amek maths je? amek je laa kat um ke, upm, uitm, ukm... tu top univrsti kat m'sia laa.. huhu~
      amek kos pure maths, or math analysis ke... banyak kot pasal maths... hihI~ amek je....
      nnt keje tak kesah dalam bidang pe....

      Delete
  28. salam. saya baru habis asasi kat uitm puncak alam. pointer sem 1 saya 3.5 aje. sem2 ni pun.. mcm tu je lah. sadsad
    i'm sabahan jugak bah. ngehe
    rasa2nya ada tak peluang ambik perubatan di UMS? thanks yaww~

    ReplyDelete
  29. Kalu amik radiography same ker cm medic??kene prah otak??cer bg pndpt..:-)

    ReplyDelete
  30. Sahira Roslan...

    Admin sy tolong jawab untuk soalan Sahira ni boleh?Hihi..

    Ok la radiography ni sgt2 berlainan dari medic.Medic ni belajar juga fasal xray.Kena tahu la kan.Doktor kalau tk tahu tgk xray dan tak tahu baca ECG baik tak payah.So jgn risau kos radiography tk la susah macam medic :)

    Ok la meh sy nk cerita sikit fasal sains kesihatan.Sains kesihatan ni byk cabang.

    Jururawat
    Radiographer
    Fisiotherapi
    audiologi
    optometri
    medical assistant
    biomedical
    makmal perubatan
    veterinar
    kesihatan persekitaran
    farmasi

    apa lagi?rasanya ada lagi yg sy tak sebut.Takpe nanti rajin2 kanlah diri search dekat internet ye.Tak pun tanya kaunselor or tanya la sape2 yg arif fasal bidang kerjaya ni

    Ok sape yg rasa minat nak keje dalam bidang ni kan,sy rasa better apply under Kementerian kesihatan punye kolej(DIPLOMA) sebab?Kalau tk silap sy kalau student under KKM(KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA) bila dah graduate diorang akan diserap terus bekerja di kerajaan.(Kalau tak silap sy lah,sebab kawan2 sy memang ada dan dorang da keje)Tapi untuk course jururawat,Medical assistant,fisioterapi,radiographer,farmasi, dan apa lagi entah.Kalau nk tahu lebih lanjut boleh search di website kementerian kesihatan untuk kolej ni.

    Sy tahu mungkin ada yg tidak dapat kolej under KKM ni.Tapi dekat luar sana ada byk lagi IPT yg menawarkan bidang sains kesihatan.Sy tahu korang bila dah habis belajar mesti nk terus keje kan?Tk nak tanam anggur lama2.Ok la macam ni.Adik2 semua,nanti kalau dah masuk belajar tak kisah la IPTA ke IPTS ke Kolej apa ke belajar rajin2.POINTER kena jaga.Jangan sem 1 naik,sem 2 turun.Bagi maintain la pointer tu ok?

    Iye sy tahu mungkin nanti nk keje orang nk tgk pointer?Ataupun pengalaman?Ataupun cara awak berkomunikasi semasa di interview?Itu terpulang pada individu dan tempat keje yg awak minta.So mulai sekarang,sediakan diri adik2 dengan penguasaan bahasa inggeris,communication skill,theory knowledge dan praktikal.(kalau salah tolong betulkan iye ) mungkin ada lagi tambahan lain.

    Ok lah walau apapun,adik2 yg sedang belajar di universiti ke kat mana2 ke,fokus study dulu,Nanti keje tu fikir lain.Rezeki ada di mana-mana .InshaAllah~

    So nak kata senang ke sains kesihatan ni?Susah ke?Sy rasa semua bidang,tk kisah la perubatan ke,bisness ke,enginering ke memang kena belajar dari awal kan?So susah ke senang ke kita kena tempuhi jugak.Minat pun kena ada.Itu pun penting.Doa juga penting!hehe....

    So goodluck!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgk ni

      http://afterschool.my/bm/courses/

      Delete
    2. Kalo nk jadi medical assistance kena amik course apa ye? medic ke?? then kalo nk jdi lecturer kena amik course apa pulk?

      Delete
    3. *medical assistant
      (typo)

      Delete
  31. sye msih mnunggu kputusan spm..sye x psti sama ada kputusn sye utk ambil bidang kejuruteraan kimia adlh tepat. sye mnat kimia dan math, tp sye x mnat bio. mak sye sruh sye ambil medic, tp sye tkut dgn jarum. sye xleh lihat darah. ape prlu sye buat? prlu ke sye bgtau mak sye yg sye nk ambil bidang yg sye mnat? sye xmahu kcwakn mak sye.huhu

    ReplyDelete
  32. klu nk amik chemical engineering , u mne yg sesuai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. depends... kalo engineering UTM....or mana2 je tempat... janji belajar :)

      Delete
  33. Sebenarnay majikan nak ambil kita bekerja ni tgok pointer or kita asal U mana. Yela ada setengah orang ckpa graduan uitm for engineering susah dpt kerja. Yela kna compete dgan bdak bdak utp, utm, um , ukm. Betul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol....sngat betol...tapi just grab every opportunities that u have :)

      Delete
  34. I'm waiting for the spm result now. Err, saya rasa macam taktahu laaa apa yang saya minat but saya rasa macam saya ni lebih cenderung untuk pilih medic. I'm just worried that I cannot bear for the medic. What am I supposed to do? Lagipun, engineering seem to be tough for me as saya asyik ingat kalau engineering mesti melibatkan add math...

    ReplyDelete
    Replies
    1. There's no such easy thing in this world. Come on! Wake up. Semua course ada pro n cons. Kalau nak senang, baca komen: AnonymousJanuary 24, 2014 at 2:58 AM...

      Okay? :)

      Delete
  35. bolehkah saya bertanya? saya lepasan spm dan kini saya masih menunggu keputusan spm yang akan dikeluarkan pada bulan mac 2014. sekarang, saya dalam dilema. kos apakah yang perlu saya ambil untuk melanjutkan pelajaran. semasa di sekolah menengah, subjek yang saya minat ialah matematik moden. cuma saya lemah sedikit matematik tambahan. kos apa yang sesuai dengan saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just ask....
      x suggest utk manusia (lol) amek bidang yang banyak calculation, sebab modern maths terlalu basic...huhu....i dont think u can survive in expert maths kalau tak suka add maths... add maths so simple (lol)....

      Delete
  36. Salam, saya lepasan spm yg tgh tunggu result keluar pada bulan mac ni. Kalau masa sekolah amik bidang perakaunan boleh ke saya nak mohon ipta dalam bidang farmasi? tapi masa sekolah saya tak belajar bio, chemist and physic. Thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dik, haha. Soalan tuh agak senang jawapan.
      Tapi nak tanya, napa nak mohon farmasi? Its not easy tau kalau xde basic LANGSUNG bio kimia kalau nak amek farmasi or medic related courses. Tough. Sangat tough.
      Rasanya tak boleh kot. Tapi try je lah apply. Manatau rezki. But u have to start from zero lah. Banyak bende nak kena belajar. Unless otak genius.
      Bukan nak bagi down, tapi memang kenyataan. Science courses sangat membejat fikiran. Stress.

      Anyway, good luck. Amek lah diploma akaun uitm.

      Delete
  37. salam

    kepada admin, sangat berterima kasey untuk entry kali ni. kompem banyak pahala ko wei bantu orang yang yg tgh serabut kepala pikir nak amik course ape.sumpah jeles. ilmu bermanfaat dibawa ke kubur.

    aku pun nak tolong jugak. berdasarkan pengalaman, memang betul la kata admin, kalu menghafal is not your thing, baek hindarkan diri daripada medic dan farmasi (terutamanya). sumpah banyak gila menghafal tensen memang tahap tinggi. nak nak lagi kalu you all/sesiapa y bkaitan tak boleh duduk diam dengan buku berjam jam. dalam satu minggu ada test dua atauu tiga and at the same time u need to submit assignmentS within the same week. kalu tade azam yang jelas dan tinggi, konpem terlingkup. tak main main.aku serius cakap ni tak main2. tapi kalu menghafal is not one of your strength, worry not, ade cara lain, iaitu study group. dan kalu ini pun ko takley commit, so medic and farmasi compem out of the list.

    kalu boys yang suke study lepak2 sambil boleh hayun kaki ke sana ke mari, cool je, engineering is one of the choices u may consider. aku tgk abang2 aku amik engineering, rilek je dah grad pun.tak stress mana study. tp apa2 course pun kalu tak study langsung memang kompem la terbalik sadai, ohhoi takyah tanya la.

    girls yang nak study less stress and nak hayun kaki jugak (nak jugak hayun kaki), atau nak rilek2 sambil belaja sambil menikmati kehidupan kampus yang ilmu bukan hanya pada buku, sila la consider aliran selain farmasi dan medic, contohnya sains gunaan ke, social science ke, business-related courses, dietition. memang la courses yang dsebut tadi tough juga at some points, tp much less tougher than medic n farmasi courses.

    aku macam anti je kan course farmasi ngan medic?aku tak anti, cuma kesian kadang2 ade student yang terperangkap dengan keinginan memiliki kemegahan sebagai seorang ahli doctor dan farmasi. these courses, masa belaja pun busy, masa keje pun super busy. so if you are ready then go for it. malaysia masih memerlukan so much tenaga dalam bidang ni.

    yang penting, solat istikharah beb. restu ibu bapa. ibu bapa sokong je no hal insyaAllah, explain baik2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha thanks weh...thanks sharing :)
      Hope adik2 ni baca lah komen2, sebelum memberi komen...tanya soalan pun soalan yang dah ada jawapan sendiri lol...
      Inshaa allah, boleh je bantu dorang ni buat pilihan...sama2 kita membantu ke arah puncak...

      Btw, aku tertarik ngan komen kau...email kat aku, kalau kau baca lah komen ni hehehe...

      Syafiqahadin@gmail.com

      Delete
    2. Terima kasih banyak banyak. Sangat membantu, :)

      Terima kasih jugak komen atas ni, sy try explore. Bidang yg awak cakap mcm tak pernah terfikir pun. Thanks again both of you.

      Delete
    3. Assalamualaikum,thanks sbb share pasal bnda ni,mmg tgh serabut skarang ni,entry ni sgt bgus and sy suke bc jgak comment slh sorg anonymous tu :) pompuan yg nk hayun kaki pon bole hoho , btw sy nk tanye , ape yg cik anonymous tu ckp , sains gunaan kira relax sikit kn ? Biotech sains gunaan ke ? :)

      Delete
  38. salam,,
    sy pelajar lpsan spm yg sdg mnunngu result bln tiga nnti,,sy pning nk plh bdg mne u isi brg upu nnti,,sy tak tau sy cndrung dlm bdg mne,,sy mmg ade niat nk ambl dlm bdg medik sbb sy mmg dah tlak awl2 dah klu bdg engineering,,sy mnt dlm bdg farmasi sbb sy lbh suka chemistry berbndg bio dan fiz,,tp sy tklah btol2 mnt chemistry,,cma chemistry ok lah ckit drpd bio and fiz,,sy tak tau lh btol tak sy plh bdg nie,,hope boleh bntu,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salaam too.

      Same goes to me. Sy lebih minat kimia. Tp study punya study, fizik seems lebih senang haha. Tapi sy still minat kimia.
      Hurm. Bidang yg sesuai, lepas ni try asasi UM or matrikulasi, then try utk score at least 3.89. Then, next year, come back here to this blog, share with me apa yg awk lebih cenderung.
      Tapi kalau minat kimia, chemical engineering, sains gunaan or biochem pon boleh try.

      Good luck!

      Delete
  39. nak tanya sesiapa tahu tak pasal kos yang melibatkan environment? tolong sarankan uni yg ada kos tu skali. pleaseeeeeeeeee~ pastu saya nak tahu depa belajar apa. hmm kalau ada orang tahu la..

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum. Nk tnya klu saya masa sekolah dulu amik bio tp kat matriks saya tk amik bio( saya modul 2).. Blh ker sya apply medic?? Huuu.. Please help me.. N klu medic kena band brp erk? (MUET).. Thanks...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam...
      Agak mustahil untuk dapat medic...medic is all about bio....lol...x amek bio, leh je apply medik kalau swasta...
      band 3....tapi skrg maybe band 4 kot... try dapat band4 utk safety...
      welcome...

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. band 3 pon okay jee . usm jee yang poyo nk band 4. true story~

      Delete
  41. salam,,saya azrii..sekarang sayya dalam dilema memilih course.. buntu nak pilih ape.. tak taw minat ape.. saya pelajar matrik.. dua tahun (sains hayat,bio amek,fizik tak amek.. tambahan sains comp) ..muet band 2 ajo..tak minat bio,but minat kima...Tolongg laa saya.. terima kasihh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.
      Ambil kos yg ada kaitan ngan kimia la... contohnya kimia pure ke... yg paling senang, ambil je kos yg senang macam bisnes hehe....

      Delete
  42. hye,, sy lpsn spm n xta0 nk amek bdg ap,, can u help me? um, sy mnt bi0 tp xley tgk drh.. k, reject! amek pure science tp cm xde gune jer,, mnt math tp galus addmath,,ughh! sy mnt bdg yg xt0ugh sgt n santai.. well,,bidang ap yg ssuai ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye..haha sempoi...
      Bisnes, masscom.. I found n I thought this one is easier to score hewhew...

      Delete
  43. Assalamualaikum :D
    Your post memang membantu sangat sangat! Saya pelajar lepasan spm, tengah tunggu result ni (doakan saya!) and saya pun tengah bingung nak apply course apa dimana apa semua tu. Saya takdelah passionate sangat dengan bio fizik kimia ni tapi saya lebih suka bio berbanding fizik & kimia.
    Fizik tu kalau boleh nak jauhi sejauh-jauhnya! Kimia saya so-so je lah.

    TAPI! Saya takmau ambil medic atau farmasi sebab saya suka chillax dan doctors and pharmacists busy orangnya. Any suggestions?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bahagian science, mostly busy sebab mmg akan deal with lab.. based on my fren experience..
      so maybe yg terchillax tu biotech, biochem, pure bio, marine... marine macam best sbab tgok kawan best je tgok pegi sana sini...

      Delete
  44. Assalamualaikum saya lepasan spm. nak tanya kalau nak ambik sains aktuari bagus tak? then kalau nak isi upu asasi apa nak pilih? sbb s.aktuari ada kat diploma je. Kalau ambik asasi sains fizikal boleh proceed to diploma sc aktuari tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam... sangat boleh... amek asasi fizikal, then procees to degree sains aktuari. Dik oi, asasi tu shortcut nk p degree, xyah ambik diploma dah..

      Delete
  45. assalamualaikum . sy nk tnya tntg kos yg patut sy ambil . masih lagi pening . sy belajar aliran sains dan dpt 4A dlm spm . sbjk teras okey tp subjk sains hncoqq . jd, sy nk mintak pndapat kos apa yg sesuai . sy sndiri xthu apa minat dan kcndrungan saya .

    ReplyDelete
  46. salam. sy spm 8A1B . sy minat kimia n addmath , even kimia just dpt A- je . tapi sy brsyukur. sy still confiuse nak apply ape kt upu. mcm mnat farmasi jer. atau any suggest course for me ? tapi nak buat asasi or dip yg bgus? kalau asasi muet ade x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Muet ni ambil kalau nak sambung degree... so, bila nak sambung degree tu, ambil lah muet...further info pasal muet, nanti tnya dekat institusi yg kamu sambung nnt.
      Tahniah spm. Asasi better kalau nak shortcut p degree. But diploma pun okay if nak gain experience...and diploma boleh guna utk cari keja...
      Kos yg sesuai, ambil engineering kimia hehe. Struggle!

      Delete
  47. assalamualaikum . agaknya bila anda akan membalas soalan saya ye sebab permohonan upu akan tutup 7 april ini dan saya ingin mengemaskini permohonan saya . saya lepasan spm aliran sains tulen dah hanya mendapat 5A untuk teras tapi sains semua hancur . apakah course yang sesuai untuk saya ambil ? sebab saya tidak tahu apa yang saya minat , kesian betul hehe . terima kasih jika dapat membantu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Sory busy. Tak tau kos apa sesuai, cenderung dalam bidang apa? Calculation? Research? Yg sempoi?
      rasanya yg sempoi la kan. Hehe. Ambil kos bisnes, masscom.. best sebab senang... koa berkaitan polisi pun macam senang.

      Delete
  48. Kalau belajar sains hayat . Then bio cam xleyh bawak. Bleyh futher ijzah eng. Kimia ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bole... but make sure bio tu at least A- ke... n make sure 4 flat okay :)...
      Awk boleh refer dengan lecturer kt sana nnt... trust ke u'll love them

      Delete
    2. Sy minat farmasi. Tapi bile tgok subjek bio spm kurg minat membace . Sy lebih ke arah addmath n kimia . Sy rungsing nk isi upu. Better sains hayat or fizikal ? Sy takot xboleyh bawak bio. How your suggestion ?

      Delete
    3. Fizikal... nnt time kt pasum, boleh je tukar time orientasi... kalo nak stick ngan fizikal, proceed... kalo nk amek farmasi, tukar kos nnt pegi hayat...
      Tp skrg isi fizikal je...

      Delete
  49. Assalamualaikum.saya lepasan spm 2013.Saya target dan berminat nak sambung ijazah nutrisi dan dietetik sebab cita2 saya pakar nutrisi,Boleh bagi pendapat untuk isi program pengajian UPU apa yg sesuai? stakat ni saya memang nak sambung diploma. Antaranya saya mohon Diploma sains,farmasi,mikrobiologi dan teknologi makmal perubatan. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam...
      Nice choice..
      ambil diploma okay juga. Tp kalau nak short cut ambil asasi...which take only 1year to complete... then sambung degree dalam bidang nutrition kat ukm or upm... jimat sikit masa lah... but u have to do very well in ur asasi/foundation

      Delete
  50. as salam. saya bakal masuk matrik 19 mei ini. saya tau kehidupan di matrik akan bz sebusy nyer. tapi saya x kisah sangat pon. cuma yg merungsingkan saya ialah bidang apa saya nak pilih bila sambung ijazah nanti. saya minat bio tapi x suka menghafal n dpt b+ je spm aritu. saya x berapa minat fz tapi bila exam saya slalu skor a dlm fz. kimia pulak biasa2 jer.modul brapa sesuai dgn saya bila masuk matrik nanti. add mt saya pulak dpt b+ dan dah dikira pandai lah bagi masyarakat. saya dlm dilema ni. pasalnya modul yg kita ambik sekarang ada kaitan ngan apa kita nak ambik bila sambung ijazah nanti. saya penah fikir nak major fz, tapi ramai ckp perempuan x sesuai jadi jurutera. jadi ahli farmaso dan dokter saya dah tolak awal2. apa pendapat admin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesah pulak aku haha. lawak.

      wassalam.

      adik sy pun sambung matriks juga.

      First thing first, pasal perempuan tak sesuai jadi farmasi. Benda tu ada gak kebenaran sebab perempuan terkenal dengan sifat lemah lembut kan. So, lelaki akan pandang wanita kalau dalam bidang kejuruteraan sebelah mata sahaja.
      Tapi harus anda ingat (sambil bangun angkat tangan ke udara), benda yang rare bila buat betul2 inshaa allah akan membuahkan hasil yang lumayan.

      So, dalam erti kata lain, sy boleh juga cadangkan untuk saudari ambil bidang kejuruteraan. Atau yang ada kaitan dengan fizik. Maybe biophysic? Tapi kecenderungan saudari lebih kepada pengiraan ye dak?

      So, modul yang sesuai, modul 2. No biology. Eh, wait. Tak ingat actually sebab sy ambil asasi. Nanti boleh tanya, modul yang banyak kira2. Kalau modul satu tu belajar pasal maths, kimia bio fizik.

      Tak berapa sure. Tapi bidang engineering chemical dan awam ramai juga perempuan :)

      Delete
  51. Salam alaik. Err saya dapat tawaran kat matrikulasi negeri sembilan dalam sains. Dulu sekolah teknik & totally no bio. So boleh ke agaknya saya tukar amik module 1 (bio, fizik, kimia & yada yada) tu sebab tetiba rasa nak amik medic. Sounds impossible tapi saya memang nak amik medic. Hadeh. How?

    ReplyDelete
  52. W' salam. Admin saya tolong jawab kan ehh.

    Tahniah dpt matrik ngeri sembilan (KMNS). Akak ex student matrik jugak, akak matrik penang (KMPP) . Okayy. Masa orientasi week awak akn diberi module berdasarkan result spm awak. Kalau bio+ fz baguss awak dpat module 1. Kalau bio better than fz ad chance dpat module3 ( bio no fz at all) and vise versa. Tapiiiii. Kalau adik nak ambil medic akak cadang ambil module1 ( bio, fz).

    Okayyy. Masa minggu orientasi tu pelajar diberi peluang untuk tukar modul. So jgn risau la kalau dapat module2/3 ke. Bole je nak tukar p modul1 nak tukar akaun pun bolehh dik.. budak akaun je tk bole p sains.

    Akak nk nasihat sikit kalau nak ambil medic. Adik kena score 4 flat both sem. And muet band 4. Tak mustahil semua tu. Cuma adik kena kuat la kat matrik ni. Kena rajin sangattt. Kalau tak faham direct tanya lecturer, jgn simpan2 prob tu nanti stress.

    Tu je akak nk habaq..

    ReplyDelete
  53. salam...saya merupakan pelajar asasi engneering di ipts.setelah masuk sini saya rasa mcm xmnat nak carry engneering ni. i do love chemistry.sbb tu masuk sini amek chemy eng.tapi bila discover the main point dia calculation ahh which i dnt like.acana ni? spm addmath b+ kimia a+ bio n physc a-.. bio n physc saya suam2 suku saja.bio mantain a- dri sek smpai spm.fzik tenggelam timbul.sekrg saya dpt upu asasi sain palam.patot x saya pegi?tapi pegi palam pun saya xtahu nak buat apa degree.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.
      Same situation hehe. Camni la senang, kalau bab calculation ni hampeh, bek tukar kos je memandangkan ermm susah kot nak carry kalau xminat.
      Bidang kimia sangat lah luas. Pasal kalau nak kimia lebih calculation kurang, boleh ambil bidang pure chemistry. Still sagnat lah luas skop kerja utk chemist. Banyak sektor yg perlukan.
      Swasta mahal. Nanti ada chance utk repeat sbab x minat. N makin banyak pelaburan.
      Kalau masuk palam boleh ambil asasi sains.
      Apa2pun istikharah k.
      Good luck!

      Delete
  54. Mula2x serabut jga pkir psal nie ...
    Nk plih kos mne ,kos mne yg ptut aq pilih ... rasa mcm x tau arah un ada .. Hmm terseksa kn ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes sangat serius stress... last2 terima, redha dan fikir positif... this is the best :)

      Delete
  55. salam. awak minat kima jgak ? saya pon. tpi bidang kimia ni kan luas. so saye tak tahu nak pilih yg mne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam....
      yup kimia... minat... tp sekarang minat bisnes... serious best...

      Delete
  56. assalamualaikum..firstly,sy terbaca blog saudara ni lpas taip applied chem dkt crian google..sy mrupakan lpasan asasi sc hayat uia.inshaAllah bulan 9 ni akn msuk ijazah di uia jgk..sebenarnya waktu asasi dulu,kitaorg diberi plihan utk memilih bidang apa yg kitaorg nk further utk degree nnti..and there only two options.which is pilihan prtama sy biotech n kdua,applied chem..sy sndiri sbnarnya bukn ssorg yg suka mnghafal tp sy mnat utk phm mngenai mnde2 hidup ni yg mana mmg ke arah bio lah kn..n pada wktu yg sma,sy mnat math.
    baru2 ni sy dh dpt offer letter dri uni n sy dpt plihan kdua,applied chem..sy minat biologi tp syg nk tnggal math..plus,applied chem ad guna math kn?dua2 kos ni 50-50 utk sy pilih.klu ikut result pon,bio n chem ni dua2 dpt gred yg sme..n waktu mula msuk2 nnti bleh utk tukar kos lg,itu yg buat sy btol2 konfius whether nk stay atau tukar..mngkin kne prtimbang kn pluang keje jgk..tp sy xsure pluang prkjaan utk dua2 kos ni luas ke x kt malaysia ni..boleh mintak pndangan x?? trima ksih byk2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. *wktu mula2 msuk uni,ada pluang tukar kos lg

      Delete
  57. sy dpy 10A dlm spm tahun 2012. sy minat course perubatan tp dpt engineering asasi di uiam. kalau sy nk tukar course ada peliang lg ke...how...blh tlg beri pandangan

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum.. terima kasih untuk nasihat dan pandangan di atas. memang berguna pada saya yang lepasan diploma ni haa.. tapi tuulaa saya student sastera, minat sejarah, cita cita ahli arkeologi.. dannnn saya tak minat math, bukan tak minat langsung tapi kurang nak minat la kan.. dah cuba, tapi tak boleh jugak.. (rasanya macam saya je pengomen student sastera dalam ni, haha) then, ipt yang tawarkan program sejarah untuk degree pon tak berapa nak banyak rasanya, dan peluang pekerjaan pon takda la semeriah dan seluas aliran sains. jadiii... ehemm, sekadar bertanya dan nak tahu la kan, mana ipt yang aktif dan punyai peluang pekerjaan yang agak cerah untuk kami cont our degree ? :) terima kasih.

    ReplyDelete
  59. assalam.. saya tunggu result spm.saya amik aliran acc... saya x suka mnghafal x suke baca. tp suka mngira. tp x mint sangt akaun sbb pening. nnti nk amik kos ap ye? cdngn plss -najwa punck alam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masscom :) santai dan enjoy. Ke arah bidang kewartawanan. Xperlu hafal, x perlu kira.

      Delete
  60. assalamualaikum..saya ade masalah sikit dalam pilih bidang yg nak bwk nnti..skrg saya lepasan spm..most of my friend cakap saya minat chemist and physics..but cikgu saya cakap chemist kat uni nnti susah..so saya takut nak bwk..for physics act xdela minat mana sgt pon but ramai kwn Tanya saya soalan physic and add math..hmm tu satu hal.. and one more thing is abg saya syorkan saya amik physiotherapy..psl tulang ngan muscles tapi saya agak risau kalau amik course tu boleh ke saya pegi dengan lebih jauh? mak saya plak cadangkan amik geology.. saya memang suka travel2 ni.. saya keliru.. family saya lak cm major dengan nombor.. abg saya amik acca.. ade pa pe nasihat tak yg membantu saya dalam hal ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go for things yang u minat.
      Kalau suka travel, ambik geology ok juga. Nice tu. Tp apa2 pun, istikharah k.

      Macam saya, family suh ambik medic, end up ambik bidang bisnes. Sebab minat.

      Delete
  61. salam..sy skrg tengah tunggu result spm. sy nak tanya, kalau masa spm saya cuma ambik subjek fizik dan kimia tapi tak ambik bio, boleh x sambung blajar dalam bidang perubatan/kejururawatan? sy ambik subjek akaun satu lagi tapi seriously tak minat langsung akaun. sy minat bio tapi x ambik. result exam fizik kimia pun takdelah cemerlang sangat. macam mane ye? harap admin reply secepat mungkin dlm minggu ni ! hihi:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ipta, mmg xdapat kot. Kena ada bio juga.
      Swasta x pasti pulak.
      Try SPA8, manatau ada rezki bahagian jururawat.

      Delete
  62. Salam sy tgh tunggu result spm . tapi minat sy mcm lebih banyak ke arah culinary but at the same time stgh family sy xgalakkan sbb doorang suruh ambik accounting. Bg ur opinion la kan antara culinary dgn accounting mana lg okay sbnrnya ? And betul ke org ckp kalau nk ambik culinary better mintak kat u swasta sbb sng dpt kerja nt. Betul ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ambik culinary, banyak jr peluang kerja. Kawan sy lepasan uitm, perempuan, terus dapat kerja bahagian management kat cafe kat pavilion. X ingt apa nama tmpt tuh. Tp gaji padu juga :)

      Delete
  63. salam...sy ni tggu result yg bape ary aje lg... n now still x mohon upu..sbb x tau nk amek ape.. sbb x tau mnat ape....huaaaaaa 😢😢😢 mohon bantu.. dulu amik sc tulen pon sbb tnye mk nk amek mane.. antara akaun atau sc tulenn..huuuuuuu

    ReplyDelete
  64. bro. saya ni perempuan. saya minat doktor. tapi saya kureng dalam bio. tapi result haritu addmath saya A+ and physic B. hati ni ada terpikir nak masuk engineering. tapi ayah kata peluang pekerjaan engineering untuk perempuan tak bnyak. lps tu hati ni dah belah bagi. macam mana ni ? apa patut saya pilih ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul utk perempuan susah sikit. Tp kawan2 ramai je yg dapat pekerjaan.

      Paling penting, kalau engineering. Asah bakat dalam soft skill sebagai contoh komunikasi dan apa2 je la. Sebab nnt interview, kasi impress diorang. Senang dpt kerja, gaji padu.

      Delete
  65. salam sy bru lps amek result spm bio dpt B sbjrk sn yg lain C..agak bidg apa yg sesuai ek? minat bio tp xske calculation(number allergic) family suruh masuk farmasi under KPJ tp riso xleh bwk sbb die nk strong chemist yg mempunyai byk calculation..mohon berikan pendapat:-)

    ReplyDelete
  66. masa apply untuk upu tu...bahagian Pilihan Bidang Mengikut Keutamaan...apa beza Bidang Sains dan Kejuruteraan..adakah bidang kejuruteraan hanya khas untuk pelajar lepasan sekolah vokasional? mohon balas... T.T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak. Mengikut keutamaan tu maksud dia, depends ngan aliran apa yg kita ambik dulu.

      Mcm sy, aliran sains tulen.

      Bidang sains kaji2.
      Kejuruteraan, specific utk engineering.

      Delete
  67. Salam bro. Sy minat math sgt2. Senang cite mengira. . sy nak sambung accounting kat u. Sy lepasan spm tahun ni. Result alhamdulillah 9A. Tp orang sekeliling sy(kwn, mk ck n mak), ckp perwatakan sy lebih ke arah doktor. Acane ni? Sy dah buntu ni. Bnyk yg sy apply before this acc. Pening. Pening. Haritu dah tetap pendirian nk ambik acc. Harini tetibe hati rse nk terfikir medic pulakk. Boleh bro terangkan mne lbih ok? Medic or acc. Sy mmg minat math. Dlm masa yg sama sy xde masalah ngan bio.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Ouh, buat istikharah.
      Tp kalo account, senang sket.

      Delete
  68. salam,sy minat sgt2 dgn medic...skrg tgh asasi sains hayat dekat unimas..list name utk interview medic dh kluar,tp nama sy tak tersenarai..pyelaras asasi ckp,sy punye result spm tak layak,sbb ade C+ chemist..tak sangka dia tengok spm jugak..sedihh sgt..dia ckp mmg xdpt even kalo pointer 4 flat pon...tp masa asasi chemist sy tak pernah C pulak...ade jalan lain tak.. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Repeat spm kimia or paling senang amik o level subject kimia at least kn dpt b

      Delete
  69. Assalam saya nak tanya. Kalau saya dip amik elektronik komputer.leh tak saya nak tukar kos masa degree? sbab susah la blajar engineering.. pastu leh tak bg cadangan kos yg senang dan simple je pmbelajaran dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai dik..sebgai perunding akademik-sis cadang bole ambil bidg yg mudah ckit mcm tourism....logistik..business..graphic mutmedia ke.....dlm pilih course ni...kene tgok peluang kerja dan busines dia..zaman internet ni...kene fikir course yg bole wat duit..pasti adik tk rugi...mcm graphic/video production/digitl marketing dll..

      jika ada persoalan bole wsp 011-16930576 sis bantu

      Delete
  70. PAKCIK SUKO KAU! (leh buek monantu)

    ReplyDelete
  71. Salam....in confuse....saya nak ambil major physic....n dh dpt dah pun....n skrg saya konfius sbb saya dpt jugak usm kos major scomp....saya konfius sebnrnye saya lbh mint fzik cos i prefer to solve somthing....tp sy konfius...sbrnye apa kerjaya ambil major fizik😭😨 plisss reply asap

    ReplyDelete
  72. Salam....in confuse....saya nak ambil major physic....n dh dpt dah pun....n skrg saya konfius sbb saya dpt jugak usm kos major scomp....saya konfius sebnrnye saya lbh mint fzik cos i prefer to solve somthing....tp sy konfius...sbrnye apa kerjaya ambil major fizik😭😨 plisss reply asap

    ReplyDelete
  73. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  74. Salam.. Saya dak lepasan spm 2015 n tgh tunggu result bulan 3 nnt..sya confius nak pilih acc atau bisness..tapi Kwn saya kate bisness boleh blaja dri org yg berpengalmn..tapi course acc xdela minat Sgt cuma saya minat kira2 la ..
    Architect n kulinari pon teringin jugak...
    Saya x tau nak pilih yg mane...saya xde specific bidang pon yg saya nk blaja...
    EXPT BIO,CHEM,PHY
    Btw saya amik subjek acc, phy, Chem, addmath..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambik business, senang. kalau akaun payah. haha. but yeah serious talk. business senang, x busy. at the same time kita boleh wat business part time. anything. apply apa yang kita belajar time tengah study (which is tiada pun yang akan diaplikasikan hahahaha) kerana sistem pembelajaran x sama dengan hakikat kehidupan sebenar.

      anything, just whatsapp or pm kat fb saya saja :)

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  75. Entry yg sngt menarik .. Ye la.. Saye yg tengah tnggu result spm ni.. Dalam dilemma untuk pilih kos yg mne... I love engineering... Dan ingat nak mohon chem eng... Tapi terlalu bnyk komen kat atas tu yg kata skop pkrjaan bgi pompuan sngat sikit ... Uuuiihhh takut pulak rase ...but i will surely think positive ... Konfius and menyeramkan

    ReplyDelete
  76. hm.. saya minat kimia jugak.. minat sangat2.. apa kos kimia yg menarik ,,, selain chem eng.. pure chemistry tu camne pulak ,, macam best. .. pastu saya nak kerja dalam makmal kimia.. kalau ada la.. kena ambik kos apa.. ada ka makmal kimia? saya spm 2015 kalau subjek sains ok la .. result trial kimia A bio A fizik B addmath B akaun B+ math A+ sej A+ bm A- bi D pi A- .. taktau nak pilih kos apa??
    help2

    ReplyDelete
  77. hm.. saya minat kimia jugak.. minat sangat2.. apa kos kimia yg menarik ,,, selain chem eng.. pure chemistry tu camne pulak ,, macam best. .. pastu saya nak kerja dalam makmal kimia.. kalau ada la.. kena ambik kos apa.. ada ka makmal kimia? saya spm 2015 kalau subjek sains ok la .. result trial kimia A bio A fizik B addmath B akaun B+ math A+ sej A+ bm A- bi D pi A- .. taktau nak pilih kos apa??
    help2

    ReplyDelete
  78. salam, thanks a lot for sharing your words especially for your opinion about 4B tips, because sometimes i forgot to tell to the GOD about ma problem,

    but, now i feel so so confuse to choose what course that fitting me, myself filled up with doubt, ma parents have their own choices that they think its suit me as well... but i never think like them,

    huhh while ma friends gave me the difer opinion as they knew me more than ma parents knew me because i have studied at boarding school that 400 km far away from ma home and i only met them once a month. its continue for 5 years. now im waiting for spm result and still hesitate to choose what course that suit me. huuuuh

    its up to u to read or reply. thx again.

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua komen dibaca hehe.

      well, teruskan minat anda...kalau minat maths, ambil maths, klo bio medic or any related course. so on...

      Delete
    2. nak pilih course apa ni..kene fikir apa yg adik akan bljr nanti?kene tak dengan jiwa?tengok pilihan kerjaya akan dtg ..study ckit prospek kerjaya dan perkembangan dia.....tp akak nak pesan..ambil bidg yg adik rasa betui2 betui bole wat....jgn trsalah pilih ya..tanya la org yg dah bekerjaya seramai mungkin...sekadar pandangan sis....ade nak tye sis bole wsp 011-16930576--sis perunding akademik dan skrg menjaga intake utk UPSI program early childhood..

      Delete
  79. Assalamualaikum wbt..sy nak tnya pasal kwn abg yg dpt tajaan jpa tu yg tukar course dr medic ke accounting tuu..hehe..blh ke nak tukar course walaupun kita dh ambil sesuatu bidang tuu apatah lagi kalau kta under tajaan mcm kwn abg tuu?? And diye tukar course masa bila ek?first year ehh??

    ReplyDelete
  80. Hi.

    Saya baru dpt result spm haritu. And biasalah sekarang, confused.

    Saya suka something yg involve kira2. Kalau time spm dulu, subjek2 sains lain tak boleh beat top student dalam kelas saya, tapi kalau maths, boleh beat.

    I was thinking to pursue study dlm diploma sains matematik. Tp tak tau apa pekerjaan lepas graduate nanti. Boleh share apa2 yg diketahui pasal course sains matematik ni?

    Lagi satu, saya jenis yg minat belajar bio tapi tak suka bila exam. Haha sebab banyak sgt nak kena faham dan hafal. Complicated. So saya decide tanak libat kan diri dalam apa2 course yg berkaitan dgn bio. Saya pun ada terfikir nak amik asasi sains fizikal. Lepas degree boleh sambung degree in sains matematik. Dah cantik dah tu. Kan? Tapi satu je, tak tau PEKERJAAN apa yg saya boleh dapat lepas graduate.

    Bila saya pikir2 lagi, baik amik acc. Course yg memang mengiraaa je. Memang minat saya. Peluang pekerjaan pun banyak. Akauntan, mana2 pun orang nak.
    Tapi saya takde basic acc, so nak amik diploma je. What do you think kalau saya amik asasi? Tak susah ke? Takut terkejar2 je. Kan? What do u think...

    Tapi, (haih tak habis lagi) saya memang minat sains. Sangat. ( kecuali bio lah)
    Fizik and chem mmg seronok bagi saya. So sekarang macam mana ni? :( confused gila gilaaa ni. Haih :( tolong saya buat pilihan.
    Haa ni ada satu soalan yg saya betul betullll nak tahu jawapan. Degree apa yg kita boleh sambung lepas asasi sains fizikal. Sbb kalau uia boleh sambung sains matematik sahaja. Kalau degree sambung u lain boleh tak? Susah tak nak minta tukar2 ni?

    Thank you :)

    ReplyDelete
  81. tips sebelum masuk ke matrik https://www.youtube.com/watch?v=bSFxGL8ofOM&t=209s

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum.... hmm saya pun dalam dilemma ni taktau nak pilih kos apa.huhuhu
    pastu saya time f4 minat giler kimia tapi bila f5 dah kureng....n maths pulak sya suka till now ... can you help me? ingt nak amik kos sains tapi bila baca komen macam tough semcm jer :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde benda mudah di dunia. ehehe.

      kat universiti nnt semua nya pasal study hard. ambik je pape. hehe.

      Delete
  83. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum,

    Kami menawarkan pelbagai kursus yang menarik dan relevan untuk pelajar-pelajar lepasan SPM atau diploma yang ingin melajutkan pelajaran di peringkat universiti, termasuklah program perantis Hospitaliti terbaik yang menawarkan peluang kerja di luar negara.

    Program Perantis Hospitaliti Vatel -
    ⦁ Jaminan kerja lepas tamat pengajian
    ⦁ Program yang dimuatkan 1.5 tahun pengalaman industry bagi setiap pelajar
    ⦁ Institut pengurusan hotel terkemuka di Dunia
    ⦁ MoU / perjanjian dengan hotel-hotel yang terkenal di peringkat antarabangsa
    ⦁ Peluang berkerja di luar Negara / Program Tukar Pelajar

    Ada juga disediakan biasiswa yg berjumlah RM20 juta untuk yang layak.

    Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Nizam 011-2806 3089 (WhatsApp / sms / call).

    Boleh juga layari https://matkarier.wixsite.com/lepasansekolah atau https://www.facebook.com/MatKarier.

    ReplyDelete
  85. Saya 1st year 2nd sem mechatronic engineering. Tapi skrg rasa susah nk mmpus and pointer sem 1 pon atas 3 skit je. And org ckp eng. ni majoriti lelaki . Haih skrg ni rasa nk tuka kos tapi xtau apa yg minat 😣 i minat menghafal aritu penah nk amik kos sejarah tpi rasa mcm xde pekerjaan yg byk . So any suggestion 😌😷

    ReplyDelete
    Replies
    1. bole cuba fikirkan ambil pendidkan awal kanak-kanak..prospek kerjaya sebagai guru...pakar terapi/kaunselor /jurucakap produk /psikologi family dan buka pusat asuhan sendiri..skrg ni keperluan pusat asuhan dan transit sgt tinggi especialy di bandar..dan byk peluang bisnes utk bidg kanak-kanak ni..nak lebih info..wsp sis 011-16930576

      Delete
  86. Salam.. sy nak minta pendapat. subjek sains sy so-so. maths is better. but then not too pro. like lab environment workplace. but tak berapa suka membaca. n ive read ur comments above that business is easier than others. but i dont like business. what do u think course suits me? thanks.

    ReplyDelete
  87. Is it ok klw sya ambil course financial and banking but dont have any basic in eco and acc? Plus my english not rly good?

    ReplyDelete
  88. Bro kalau minat sejarah.. Nak jdi guru sej... Kena amik course apa? Pendidikan awl kanak2 ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dik..awak bole pilih masuk maktab atau kursus perguruan..kalau masuk pendidikan awal lebih kepada pakar kanak-kanak/guru dan pakar terapi..act akak suggest ambil jer pend kanak-kanak..sbb awak bole pegi pd sekolah pelbagai..international..dan awak bole keje byk tmpt mcm kidzania ke..manager pun bole..pakar produk kanak-kanak ke..utk sesiapa yg berminat nak tau pasal program PAKK ni..wsp sis 011-16930576-sis jaga pengambilan under UPSI dan regent school..tq

      Delete
    2. utk sapa3 nak tau info psl program pendidikan atau lain bole wsp sis dhtukr no ya 0166371460..tq adik2 semua..tq tuan blog sis sharekan.

      Delete
  89. Awak amek kos apa related chemistry tu share ler.Then,boleh x nk tau your current job adakah related x dgn course yg you ambil. Hope,baca komen ni sbb saya curious about that.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai, sambung pengurusan bisnes. Lari bidang. And sekarang kerja bahagian kewangan. Dan ya... Kita kerja sebab nak duit. Degree tu kira bonus kalau ada, sekarang ekonomi tak boleh bergantung sangat pada kerja. Kerajaan pun kucar kacir, anytime soon banyak benda berubah. Kerja yes kerja, at the same time buat part time bisnes. Dropship, trading saham, ambil exam professional dsb. Good luck!

      Delete
  90. Hey! Saya spm 2021! Im interested with bio tp not so with chemist hahah cane ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai dik..sis kongsikan tips utk diploma biotech dn bbrp diploma lain..jemput tgokk.....https://youtu.be/5uQLWfR5dgc nak bertanya trus wsp 0166371460..sis bole advice ckit ckit

      Delete
  91. hai nak tanya saya budak PASUM, dua2 sem dapat 4 flat. saya ada apply medic sbb parents sy sgt2 berharap tapi saya x minat pon sbb saya x suka sgt study mcm org gila. yg selebihnya upu saya tembak je saya letak food tech next after medic pastu fizik engineering n lain2. ditakdirkan iv medic saya x lepas maybe sbb saya mmg x minat hahah pastu dpt food tech. But semua mcm kenapa isi food tech bidang tu tak berpatutan dgn result saya sampai saya pon jadi menyesal dgn pilihan sendiri. Lagipon saya baru buat research pasal food tech, I'm dumb yeah sue me. :'). boleh bagi nasihat or opinion on what should i feel or do?

    ReplyDelete
  92. Assalamualaikum, saya minat sangat² bidang farmasi ,dpt ke saya lanjutkan dlm bidng farmasi?..tapi saya ambil sains komputer bukan Bio..tpi saya ada ambik jugak kimia dngn fizik..

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang