Antara Facebook dan Blog


Antara Facebook dan Blog

Salam! Yeah! Sekarang ni berada di Sabah negeri tercinta, negeri tempat tumpah darah ku.

Tempat tumpah darah ku? Aku pun terfikir lah. Cerita dulu, pernah ke aku tertumpah darah? Yeah! Pernah. Memang biasa lah kan, kalau budak kecil jajal dan sangat tidak boleh dikawal. Mak cakap JANGAN buat itu ini, itu lah yang kita buat.


Simple katakan, kita kena kurangkan perkataan JANGAN dalam menyuruh orang. Le' me (haha 9gag) give few examples. Pertama, pelajar sedang bising dalam dewan sementara menunggu kedatangan pengetua yang selalu lambat datang (hahahahahaha!). Pengawas mula melontarkan suara. "JANGAN BISING!!!!!" Manusia ini biasa, akan react dengan apa yang diperintahkan. Tapi kalau jangan bising, dalam masa sekejap beberapa minit or even worse, dalam beberapa saat seja akan bertahan kesenyapan itu. Then, akan kembali kepada yang asal. Means, akan bising semula la.

So, cuba kalau kita cakap bagi arahan, DIAM!!!! For sure, depa akan diam. InsyaALLAH.

Contoh kedua, kita time kecil suka panjat itu ini. Aku lah. Kalau orang lain aku tak tau lah. Hehe! :) Kita panjat tiang kat rumah, mak cakap, "Jangan Panjat!" Tapi kita tetap panjat. Perasan tak? Hehe! Entah kenapa, memang begitu, kita bagi arahan yang salah. Sebetulnya kita bagi arahan, "TURUNNNNNNNNNNN!" Sudah pasti kita akan turun kan! Hehe! Change the way you give command. Kononlah.

Satu lagi contoh, anak-anak sedang berlari, kita suruh diorang diam duduk. "Jangan lari!!!" Diorang akan terus lari. Trust me! Ini atas pengalaman seorang penceramah hari tu datang pergi UM. Tak ingat nama. Hehe! Cuba kalau kita bagi arahan, "DUDUK DIAM!" atau "Berhenti!", insyaALLAH depa akan duduk diam berhenti takut-takut. Hehe! Betul. Pernah mengalami, baru saat time lepas kena bagi talk hari tu tersedar. "Eh, ya kan. Hehe!"

Berbalik kepada tajuk asal, aku ni dah merapu jauh dari simpang 3. Huhu! Antara FB dan Blog? Aku dah fikir, kalau blog ni tak ramai yang baca hasil karya aku. Hehe! Yang ada pun aku tengok tersesat pergi baca, kalau type "cerita hantu" atau cari image "hantu", blog aku yang keluar. Huhu! Pasal tu lah ramai yang sesat kat blog aku. Tapi kalau nak cari bab-bab agama pula, sangat sedikit. Hehe!



So, lagi bagus kalau update status pasal agama, biar orang baca, kalau ada yang mengamalkan, alhamdulillah. Allah memberi ganjaran. InsyaALLAH hanya perlu ikhlas dalam beribadah, bukan untuk menunjuk.

Aku baca blog kawan, amek ayat dia kejap. Hehe!

"Nak cari jalan yang lurus la katakan. Aku tau, kalau aku tak start sekarang, bila lagi aku nak start buat benda-benda yang macam ni. Nak tunggu umur 30 atau 40? Kalau sempat jejak umur tu. Sekarang ni bukan je ramai yang kawen muda, mati muda pun boleh tahan ramainya. So lebih baik aku prepare awal-awal. Orang utagha kate, biaq awai tak kalut.." -Hakim

Aku pula dah terumbang-ambing. Hehe! Naudzubillah. Moga Allah jauhkan. Kalau dalam sujud terakhir tu, jangan lupa kita doa dalam hati, "Ya Allah, jangan lah engkau biarkan aku tewas kepada godaan nafsu dan syaitan yang sentiasa tidak putus-putus ingin menyesatkan umat manusia. Dan jangan lah engkau biarkan aku menjadi hamba kepada nafsu, Ya Allah, engkau berilah hidayah kepadaku, kedua ibu bapa ku, ahli keluargaku, sahabat-sahabatku dan seluruh muslimin dan muslimat."

Pernah tak terfikir yang kita akan mati esok? Pernah aku buat satu post lama-lama dulu (malas nak godek) pasal orang paling pandai di dunia. Hehe! Mereka yang paling bijak pandai ialah mereka yang banyak mengingati mati. Pernah satu ketika dahulu (ada penceramah datang hari tu, ni orang lain lagi. Hehe!), pasal pemuda yang dia tahu pasal ajal dia akan tiba. Rezeki Allah beri. Tapi cerita pasal tu, next time laa. Hehe!

Dan satu lagi, rahsia kekhusyukan dalam solat. Yah, aku pun tak lah sehebat orang dulu-dulu, tapi sentiasa berusaha mendapatkan kekhusyukan itu. Ini time dulu-dulu di surau time masih bergelar pelajar PASUM, itu abang itu bagitau sebab kita tak mencapai kekhusyukan dalam ibadah. Salah satu sebabnya, kita terlalu bercakap pot pet pot pet kelentong orang lain, berbanding kita bercakap tentang diri sendiri. Huhu!

Malas nak ulas, lain hari seja la. Woha! Aku nak bercakap!!! Huuuu~~

Mana pergi isi kandung blog aku ni? Hehe! Dah tak stabil dah. LOL. Dah malas nak menulis, lagi pun tajuk dengan isi kandungan tak sepatutnya. Hehe!

Ok!

Wassalam!

13 comments:

  1. dajal ke jajal syafiq? hew hew hew.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dua dua pun boleh!!! hahahahaha! malu laa aku weh...

      Delete
    2. jajal tu nakalkan?ehe!cmt b'knalan..sy pon org sabah..:))

      Delete
  2. dulu ustaz pernah cakap, jangan niat "mintak-mintak esok jangan lah lupa bawak itu.." tapi niat "mintak-mintak esok ingatlah bawak benda tu.." sebab tu arahan untuk kita ingat sesuatu tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yaaaa!!! ni pun selalu gak dengar!!! sangat selalu! hehe! dan pernah buat gak... =='

      Delete
  3. lama tak bagi komen kat blog budak ni.

    terima kasih kerana mengingatkan mati.

    #walaupon tajuk tak selari dengan isi. :)

    ReplyDelete
  4. dulu aku suka FB tapi sekarang aku lebih suka BLOG pagi2 lagi dah buka BLOG dulu baru FB... sebab BLOG nie adalah orang yg benar2 je nak baca dan orang yg best laaaaa... susah nak aku terangkan...

    ...BLOG IS THE BEST..

    ReplyDelete
  5. tak silap nama penceramah yg bagi pngisian kat pasum hari tu abang naimie.. sory tetiba mnyampuk.. hehe.. btw, nice blog..! keep writing.. :)

    ReplyDelete
  6. ak lebih suka intro dpd isi..hehe

    ReplyDelete
  7. tak hapdet la ni??21hb bukan semalam ke?HAHAHA

    ReplyDelete
  8. pergh! kita dok kalut nak kahwin muda ja kan.. mati muda tak terfikir pun.. astaghfirullah...

    psssttt.. tumpah darah tu masa hang keluaq dari perut mak hang tu lerrr...

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang