Kenapa Perlu Masuk PASUM? Perkara Asas Tentang PASUM!

So, Salam.

REMINDER! Please read all comments, sebelum nak comment... Okay? Sebab banyak sangat soalan berulang... Thanks for your concern.... My juniors.... But I will answer each of your question don't worry :)

Post ni, thanks to Ariff Affandy sebab tolong tuliskan... Hehehehehehehe!

Sebelum nak pilih PASUM, maka baca ini dulu.


To adik2 lepasan SPM yang dapat ASASI UM or PUSAT ASASI SAINS UNIVERSITI MALAYA (PASUM).... tgok ni..tahniah !! anda adalah BATCH PASUM 12/13 and so on.

Ini adalah 36 sebab kenapa anda harus memilih PASUM dan perkara2 yang menarik tentang PASUM yang perlu anda tahu yaa.... 

MEMANDANGKAN ANDA ADALAH BATCH KE-36 PASUM so ada laa 36 sebab. Hehe!

36 Sebab Kenapa Harus Pilih dan Masuk PASUM!

1. WiFi speed!!

Sila faham sendiri. Tuu laju laa tu. Certain2 masa lagi tinggi dari ni. Terutama after kol 1 pagi!!!

2. 2 orang 1 bilik dilengkapi WiFi yg membuatkan korang tak study

Sumber dari gambar kat Group. Huhu! Ni pompuan punya. Kalau lelaki cam besa laa, katil bujang dan takkan jadi macam ni. Woha!

3. Kitorang TAKDE saman!!

4. Cafe kami murah!!

5. Rambut panjang bukan satu hal, nak karat pun takpe *okay, yg tu xelok*

6. Lecture hall yg besar dan boleh mintak orang sign attendance *yg tu pun takelok*

7. Bilik Tutorial ada Aircond, bukan kipas!! +WiFI

8. Midvalley bagaikan rumah ke2

9. Transport semua ada, jalan kaki je pergi Stesen Universiti

10. Lecturer kami cool dan memang terbaik dari LADANG!!

11. Tutor kami stylo!! *test BIO/Sci Comp boleh bincang :P

12. Demonstrator kitorang baik!!

13. Library suhu bawah takat beku mcm kat OVC,, dah tkyah fly

14. Kami ada Frenster, OAG, Diandra Arjunaidi, Forteen
Berkenaan hal ni, Frenster tu aktiviti tahunan kolej. Time kitorang, Ni laa artis yang datang, tahun depan tak tau pula. Huhu~~

15. Gym, Kolam Renang, Kayak semua ada!!
Kena tengok time laa... Ada yang ladies seja, ada yang both. Baik pegi yang both, dapat cuci mata! Hahaha! Ok, abaikan. Joking.

16. koperasi bukak dari 7pg sampai 3 pg esoknya..nak tidur dalam koop pon boleh...*hahaha
Bergantung pada pemegang kunci koperasi.

17.nasi lemak PJ * ok yg ni tk pernah rasa
Naek motor tengah malam. Senang....

18. senang dapat soalan spot dari lecturer... mesej je...hahah *yang ni TIDAK BAGUSS!!

19.. tk payah jalan jauh2,, depan kolej ja tmpat belajar, kalau SEM 2 kelas start kul 9, kul 8.50 baru bgun tido...sempat lagi

20..ada Kompleks Perdana Siswa 

21..dewan exam kami 5 stars

22.. pintu gate UM bukak 24 jam
Cuma kadang2 tu kena tanya laa.. tapi sangat2 jarang. Mungkin sepanjang berada di UM, keluar masuk macam tiada rule. Woha! Best! bebas! haha!

23.. transport paling efisyen dalam KL...nak pi pudu pon senang..

24.. pasar malam kerinchi setiap JUMAAT

25.. KEM Motivasi Asasi

26. BUKIT SIMEN jadi tempat rekreasi dan release tension

27. Kitorang takde curfew/waktu larangan

28. KK12 ada tasik untuk campak orang waktu birthday

29. MALAM EMAS kitorang rm 100 at Hotel Istana

30. Amali kitorang 3 jam... jotter boleh tiru

31. hostel kita macam apartment..9 tingkat tu...

32. dari bangunan baru PASUM,, boleh nmpak panorama KL yg sungguh memukau

33. kalau nak order PIZZA, MCD, DOMINO guna delivery..kejap je dah sampai..*perluke nak tunggu lama??

34. boleh ketuk pintu semua bilik, lepastu lari..

35. kat sini ada kucing yg boleh terbang dari tingkat 5,6,7..

36. KAWAN2 KAT SANA SEMUA BAIK2... nanti anda akan menghargai SAHABAT2 anda :)

Itu lah sebahagian keseronokan yang patut anda ambil peluang!! Sangat-sangat superb!! Best gilerrrr!! babeng!!!

And for sure, korang mesti nak tengok gambar-gambar kan. Sebab tu salah satu reason aku masuk PASUM.. UM especially Kolej 12 Cantik wehhh!!!

Time malam dari tasik. Woha! best main dengan angsa dan itik. Mesra alam.

Blok lelaki!

Meja study!! Laptop boleh bawa tapi takde purpose. Just untuk release tension tengok  youtube. Woha!

Ni sebab utama aku masuk sini! Katil cantik!!!!!!

Kat balkoni luar bilik....

Meja study.

Loker.... Boleh muat dua orang...

Ni mesti pompuan punya... hahahaha!

Kalau time2 nak exam, camni laa jadinya.. .WOha!

Ni laa PP (Pembantu Pelajar time minggu orientasi) yang paling popularrr!!! Sangat2 popular! PP Zul!

Bangunan baru PASUM... Korang yang 2nd batch guna.. Kitorang yang first!!!! Wohaaaa!!!

Of course!!! Assignment!! Berlambakkkk!!!! Hahaha! Amalkan budaya meniru. hahahahahahahahahaha!
Benda Asas Perlu Anda Tahu Pasal PASUM

Firstly, tahniah sekali lagi kepada anda-anda yang dapat melanjutkan pengajian ke PASUM, Pusat Asasi Sains Universiti Malaya. Nama macam gah, memang gah pun haha macam student dia yang gah. Woha!

So, apa yang perlu anda tau pasal PASUM.

1. Apa BEZA PASUM dengan matrikulasi dan lain-lain?

Biasanya orang akan tanya, apa beza nya Asasi dengan Matriks. Asasi ni dalam English Foundation. Asasi Sains, Foundation in Science. Asasi ni program bawah Universiti berkenaan. Macam UM, Asasi UM. Kalau UPM, Asasi UPM. Asasi UiTM di Puncak Alam (PALAM). Kalau UMS, Asasi UMS, Asasi UNIMAS dan paling terbaru Asasi UUM (bidang pengurusan). Paham? Attached to related university lah.
Kalau matriks pula? Under Kementerian Pelajaran Tinggi Malaysia (KPTM).
Tapi both sama, persediaan untuk sambung ke peringkat ijazah sarjana muda. Shortcut lah kiranya untuk sambung masuk degree berbanding ambil STPM dan Diploma.

So kelayakan nak masuk PASUM?

Inshaa Allah terjamin kalau dapat straight A dan memohon PASUM sebagai pilihan pertama di UPU. Kelayakan minima? Ni ramai juga orang tanya. Okay, hanya kementerian yang tahu pasal benda tu. Maka maafkan beta, tak tau pasal benda tu. Berserahlah. Tapi jangan lah result 1A 2A nak berangan masuk UM. Kirim salam. *Kasar kan haha tapi kenyataan*
Kalau dapat 6A ke atas, try lah isi asasi sains UM sebagai pilihan pertama anda. Kalau ada rezki, dapat lah. Tapi kalau tak dapat, jangan salah kan beta pula. Hehe.

Good luck!

2. Skop Pembelajaran?

Untuk PASUM, ada tiga pilihan:

a) Asasi Sains Hayat
Belajar Maths, Biology, Kimia dan Fizik. Kalau matriks, modul pertama.

b) Asasi Sains Fizikal
Maths, Kimia, Fizik, Sains Komputer dan Maths Engineering.

c) Asasi Alam Bina
Rujuk SINI.

Asasi ni belajar setahun. Tolak kurang lebih kurang 10 bulan sahaja. So, setiap semester lebih kurang 5 bulan lah. So, ada DUA semester. Every semester at least 4 subjek akan ambil. Contoh macam Sains Hayat, make it simple, maths 1, bio 1, kimia 1 dan fizik 1. So, time semester 2, sama juga. Untuk Sains Fizikal, sama macam hayat, cuma bio tukar dengan sains komputer. Dan sem 2, maths engineering.

Okay?

Lecturer? Sumpah! Best! Terbaik. Lecturer di PASUM ni best, sebab mostly diorang gelaran Prof, Prof Madya or Doc. Diorang specialist dalam bidang yang diorang ajar lah. So, ilmu diorang sangat banyak dan mereka sangat lah berpengalaman. Ini membezakan dengan matriks or asasi lain. Maka, diorang sangat lah tidak lokek (kedekut) ilmu. Tanya lah selagi mampu.

Exam?
Asasi punya soalan lecturer yang mengajar sendiri yang akan buat soalan. Biasanya, apa yang diorang ajar tu akan keluar time exam. Dan paling best, before final exam, dapat lah hint macam-macam. Ya lah, dah diorang buat soalan tu, memang boleh lah nak score. So, pasal nak beli buku rujukan apa bagai, tu just untuk menambahkan pengetahuan sahaja. Mostly, benda yang keluar time exam, hanya ada dalam lecture notes sahaja. So, kalau tak beli buku rujukan pun still boleh dapat 4 flat.
Ouh ya, sebelum terlupa, akan ada mid term test. Dan subjek English. Dan MUET akan ambil time semester kedua. Awal semester kedua atau hujung semester pertama. Depends.

4 Flat? Susah?
Sumpah, menyesal tak study betul dulu. Haha! Sebab untuk dapatkan 4 flat memang senang kalau study and baca lecture notes. Hint paling senang untuk dapatkan 4 Flat, hanya perlu belajar apa yang lecturer bagi sahaja during lecture time. Dan cari lah kawan yang rajin dan pandai. Supaya tidak menjadi liar. Okay?

So, basically kalau nak sambung dalam bidang perubatan di UM, maka WAJIB untuk anda dapatkan 4 flat pointer. Untuk student Sains Hayat. Paham?
Nak pastikan dapat sambung UM, pastikan dapat pointer 3.8 ke atas. Maka anda terjamin. Tapi kalau tak dapat juga, maka jangan salahkan aku. Salahkan diri sendiri sebab tak belajar. Paham?

3. Tukar Kos?
Ni pun banyak soalan. Boleh ja nak tukar kos. Time orientasi tu, pihak UM akan terangkan prosedur untuk tukar kos.
Camni lah, kalau tak yakin time isi UPU, just isi untuk Sains Fizikal, sebab sains Hayat agak tough juga. Macam my friends, diorang isi Sains Fizikal, sebab tau result SPM untuk sambung sains Hayat tidak lah begitu cerah. Pastu time orientasi, tukar lah kos. Okay?

4. Rayuan Masuk PASUM?
Bagi mereka yang tidak dapat sambung pengajian ke PASUM, maka rayuan boleh dibuat. Caranya? Tak sure. Maybe boleh berhubung terus dengan pihak UM dan tanya how's the procedure. Nanti dorang akan terangkan pasal tatacara nak buat rayuan.

5. Temuduga PASUM?
Okay, since sekarang competition masuk PASUM sangat lah tough, maka pihak UM telah suka hati buat temuduga lol. Kalau dulu masuk ja.
Pasal temuduga, apa yang akan kena tanya. Macam biasa lah. Perkenalkan diri, kenapa UM, kenapa PASUM, kenapa Sains Hayat, dan nanti nak sambung dalam bidang apa lepas asasi. Just simple. Sebab bukannya nak dapatkan scholarship apa bagai. So, soalan simple je. Kiranya macam syarat lah untuk masuk UM. Nak bawa resume, sijil-sijil time sekolah menengah, dan sijil akademik, bawa lah. Yang penting jangan lupa bawa surat panggilan temuduga dan result SPM okay?

6. Bumiputera?
Yes, asasi hanya untuk kaum Melayu dan Bumiputra Sabah dan Sarawak sahaja. Tapi nanti kat Kolej 12 ada banyak aktiviti yang akan diadakan oleh student degree. Cina, India, Melayu semua ada. 1 Malaysia lah katakan. Hehe.

7. Kolej Kediaman?
Pelajar asasi UM akan ditempatkan di KK12. Macam dalam gambar di atas. Cantik dak? Haha! Tu gambar lama, 2011. Sekarang dah berubah kot jadi lebih cantik.

Kemudahan yang diberikan?
Pelajar akan kena bagi satu bilik dua orang. Macam dalam gambar. Kemudahan seterika juga disediakan di setiap balkoni. Bukan balkoni, dekat so called ruang tamu. So, don't worry. Nak bawa iron sendiri pun boleh, tak nak bawa lagi bagus. Tak yah susah nak angkat berat. Lol.

Dan cerita pasal kemudahan elektrik. Setiap alat elektronik contoh nya macam charger, laptop, heater, perlu dapatkan sticker dari pihak pejabat KK12. Tapi aku dulu tak buat pun. Hehe :)

Tandas disediakan di setiap paras. Hujung setiap level. So, tiap level ada dua tandas. Tandas besar, share. Bukan salah pun :) Jangan nak manja sangat nak satu bilik satu tandas. Kaya kerajaan nak buat camtu hahahahahahaha!

8. Keluar (Outing)
Okay, ni pun part paling best. Sebab gate UM 24hoours buka. So, nak keluar masuk bila-bila pun boleh. Yang penting jangan lupa bawa kad student. Paling dekat dengan UM ialah Midvalley. So, nak berjimba shopping wayang semua boleh dilakukan di Midvalley. Naik bas yang tertentu.

9. Kenderaan
Boleh bawa, motor dan kereta. Tapi yang penting kena dapatkan sticker kenderaan dari pihak pejabat lah. Dulu, ada juga diberitahu bahawa tak boleh bawa kenderaan, tapi ramai ja yang bawa. Pandai bawa, pandai tanggung sendiri okay.

10. Solat Jumaat
Solat Jumaat akan diadakan di Masjid luar gate UM tu. Dan satu lagi di Masjid Akademi Pengajian Islam. Ada aircond. Lulz.

11. Makan
Makan boleh di cafe. Nak masak sendiri, tak dibenarkan. Strictly prohibited. Harga makanan di cafe agak berpatutan. Kalau tak puas hati, boleh report. Mahal. Hehe.

12. Yuran
Sebelum terlupa, yuran tiap sem akan diuruskan oleh pihak kementerian. So, tak payah sibuk nak pikir pasal yuran. Dan setiap sem akan dapat elaun RM1250. Total RM2500 lah untuk 10 bulan. Maka berjimatlah.


Mahukan cabaran?
Mahukan kejayaan?
Masuklah PASUM
Tapi jika anda mahu enjoy?
Lupakan PASUM.
(Hazim Hanif)

Another post about PASUM:

Kenapa Aku Masuk PASUM (sedih beb!)

Sekitar Minggu Haluan Siswa (ni pasal orientasi! geli weh tengok balik! hahahaha! memori!)



Anything, boleh lah tanya di ruangan komen. InsyaALLAH ada masa akan dibalas satu-satu. Sebarkan. Ada banyak lagi sebab why should enter PASUM, tapi malas nak tulis. hehe!

Boleh add FB: Mohammad Syafiq bin Ahadin
Follow insta: syafiq_ahadin

Wassalam! Goodluck!!!

213 comments:

  1. kat sini ada kucing yg boleh terbang dari tingkat 5,6,7..
    ???????????

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahahahahaha! taktau.... kawan aku tulis... tapi sangat2 banyak kucing kat tiap paras... hasilnye.... banyak taik kuceng!!! woha!!!

      Delete
    2. aq n roo,ate aq panggil 2 kucing beranda..dia pandai lompat woo dari beranda ke beranda..hahaha

      Delete
  2. promote..promote..promote Pasum..wohaaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahahah! wohaaaa!!!! ko tolong promote... babahahahaha! tak payah.

      Delete
  3. pergh
    promote pasum betol nieee
    untglah byk keuntgn dpt masuk pasum dlu
    ahaksss

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu saje2 buat... kawan punya...hehehehehhee! banyak lagi kot... ... hehehehe!

      Delete
  4. Replies
    1. sememangnya!! ada rezki masuk sini lagi... hehehhehehehe! ;)

      Delete
  5. terima kasih abg senior!! nak masuk pasum jugak lah mcm ni. =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye adik..... adik patut tak payah masuk..... hahahahahahahahahahahahahhaha!

      Delete
  6. ada port isap rokok x? isap rokok dlam bilik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang sebelah bilik aku merokok, aku halau pegi cari port... yg penting aku tak tehidu bau rokok... wakakakakakakakak!

      cari laa port sendiri... kat tangga... hahahahahaha!

      Delete
  7. Awak buat saya rindukan pasum.. uwaaaaaaaaaa... saya sempat tengok bangunan tak siap,, awak ada ke,, wekkkkkkkkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahahahahahahaha! sape soh lahir ke dunia awal... heheheeheheh! lawak k! :)

      taknak ulang ke?? hehehehehehehehehe!

      Delete
  8. Dgar kte minggu orientasi tu seksa gile..ni yg dreading sgt..yg batch abg senior diorg buat ape???

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde hall punyaaaa!!!! kitorang melalui dengan keindahan yang sangat indah!! sangat best! siap masuk bang bang boom lagii!!! wohaaaaa!!!!

      just ikut jadual laa, jadi kanak2 girang sekali lagi... alaa, nanti korang pun dapat tengok gak tuu kalau budak degree(kami laaa) masuk.... ketawa laa puas2... hahahahahahahahaha!

      bestttttttttttttttt!!!

      Delete
  9. malangnya pasumx der pusat asasi course len ........

    ReplyDelete
  10. Nak tanya, nanti surat tawaran akan dipos ke rumah atau print sendiri?

    Orientasi dia okay tak? Boleh cerita aktiviti2 sikit? Hehe. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. akan dipos.... hoho! maka berbangga lah anda dengan surat tawaran itu... macam aku... hehehehehehehehehehe!

      Delete
    2. cte la pasal orientasi. junior tanya tu! pemalas la abg ni. =P

      Delete
  11. klu kat palam ada saman . cehh ==' haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually tak faham ape maksud palam...... sile terangkan... hehe!

      Delete
    2. palam adalh puncak alam..tataw btOl ke x..hehe..

      Delete
    3. yup,palam adelah puncak alam . asasi sc uitm puncak alam .
      ohh saman sbb tak pakai baju ikut piawai. haha

      Delete
  12. Saya nak masuk PASUM jugak la . :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayew pon nak masukkkk UM..... tak nak pasum... bahahahahahahahahahahahaha!

      Delete
    2. Saya nak masuk UM jugak ! LOL XD

      Delete
    3. waaaa... jum2.... insyaALLAH dah lah mencuakkan result final.... huarghhH!! hanya mampu berharap dan berdoa.

      Delete
  13. mcm hebat.. tpi sdh sa buat kptsn mo masuk matrik.. ndapa lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. God knows what best for you. :)

      goodluck... kasi beli neh sy coklat..... hehehe!

      Delete
    2. tingu la kalo sa tejumpa ko.. hihi..

      Delete
    3. hehehehehe! tingu laa kalau sa rajin p labuan... ngeh3!

      Delete
    4. bah.. sa bagi ko cuklat, ko bagi sa bun cuklat gardenia.. tiada tu sini!!

      Delete
  14. syafiq.. nk share ..wink wink .. hihi..

    ReplyDelete
  15. perrhhh..abang ni expasum ke??..
    gempak la abg ni..
    ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. perhhhh.... abang ni tak tau ape tuu pasum....

      adik boleh terangkan? terangkan pakai lampu suluh pun boleh....

      hahahahahahahahahahahhaha!

      ko ada blog gak!!!

      Delete
  16. anyonoyooo .. best gilaaaaa nih .. tak sabar nak menjejakkan kaki walaupun hanya beberapa hari .. wuehehehhehhehe ..

    ReplyDelete
  17. Replies
    1. hi, you mohd ridwan and u got pasum, i also got it. my name is ahmad ridhwan . hahhahaha

      Delete
  18. Lupa plak nak tanya, kat PASUM ni kena pakai kemaja lengan panjang ke pendek? =_=

    ReplyDelete
  19. aq paling suka sal PASUM ialah dapat kuar masuk x kisah kol wape....wuuu,ai 2 balik kol 2 pgy....beres je...

    ReplyDelete
  20. ni mesti pasal pengalaman sendiri... :)

    first time singgah, salam kenal

    http://alindanblog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  21. mesti kita akan cakap tempat kita belajar paling best kan. macam akak, dulu akak matrik kat kolej MARA Kulim. Akak rasa sangat best. Bila teringat kenangan kat sana macam nak nanges. gembira plus sedih.

    pape pun sekarang akak sedang sambung master di UM. mungkin tak dapat merasa apa yang korang rasa sebab akak tak duk hostel.

    ReplyDelete
  22. sedih sangat sangat sebab tak dapat masuk PASUM . sini semua org straight A eh . brrr . tidak layak sama sekali

    ReplyDelete
  23. nak tanya sikit boleh?boleh pilih roommate tak ke ditetapkan? pastu electrical jug and seterika boleh bawak tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai awak.... kalau nak pindah rumah boleh laa... hehe!

      tanya sikit? banyak pun boleh *sila menyampah*

      roomate BOLEH pilih!!! :)

      electric boleh bawa, tapi kena daftar.... kalau taknak daftar, pandai2 je laa... hehe! tapi dulu aku x daftar pun... maybe sebab tu kot x dpat result gempak... hehehehehehe! baik kau daftar....

      iron xleh bawa, tapi secara haram boleh laa.. hehe!

      Delete
  24. anyone here got pasum from terengganu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. im from sabah... hehe! :P

      banyak uh kawan dari t'ganu....

      Delete
    2. `IM FROM TRG AND I HAVe ASPERGERS SYNDROME ( HIGH FUNCTIONING AUTISM ).
      CIRI2 SINDROM NI MACAM KURANG BERSOSIAL, MURUNG, DEPRESSION, PENDIAM, MALU ...
      BERDEBAR RASANYA SEBAB SINDROM NI MACAM SAYA SUSAH DPT KAWAN ( HIDUP DALAM DUNIA SENDIRI ) . HU
      - NAK TANYA SILIBUS ASASI SAINS HAYAT SAMA DGN MATRIKULASI SAINS HAYAT ? SBB SAYA NAK BAWA BUKU MATRIK ABANG SAYA .
      27 MEI SAYA DTG.......

      Delete
    3. insyaallah, setiap penyakit ada ubatnya....

      cari kawan yang gila-gila sikit dan memahami.... try keluar dari kepompong kemurungan. aku pun camtu gak dulu. pemalu, cepat berpeluh. tapi aku tulis blog, dapat jemputan ke sana kemari... akhirnya aku boleh laa bersosial... :)

      silibus asasi sains hayat ada gak sama ngan buku matriks...

      tapi ikut pengalaman aku, exam question 100% from lecture note. jangan risau, diorang akan bagi tips apa yang kuar.. skarang ni fokus cara membahagi masa je... huhu!

      tak macam aku.... teruk. haha!

      Delete
  25. saya dari sabah, nak tanya tentang modul yang kena pilih ( saya dengar ) !
    betul ke kena pilih ?
    Modul 1: fizik, biologi, kimia, matematik
    Modul 2: kimia, biologi, matematik, sains komputer
    Modul 3: fizik, kimia, matematik, sains komputer

    ReplyDelete
  26. sains komputer tu ape ?
    - belajar macam mane
    - susah ke ?
    - apa pengalaman org yang ambil ?
    .... tlg beritahu sbb saya nak fikir masak-masak

    ReplyDelete
  27. To:
    AnonymousMay 18, 2012 5:50 AM
    saya dari sabah, nak tanya tentang modul yang kena pilih ( saya dengar ) !
    betul ke kena pilih ?
    Modul 1: fizik, biologi, kimia, matematik
    Modul 2: kimia, biologi, matematik, sains komputer
    Modul 3: fizik, kimia, matematik, sains komputer

    Me: teda laa.... sini ada asasi sains hayat... dia punya subjek sama macam yang modul 1...

    satu lagi asasi sains fizikal.... sama dengan modul 3.... sekian... huhu!

    bah, ngam laa tu ko dari sabah... bulih kasi spend sy tambang ulang alik.. hahahahahhaahaha!

    ReplyDelete
  28. AnonymousMay 18, 2012 5:52 AM
    sains komputer tu ape ?
    - belajar macam mane
    - susah ke ?
    - apa pengalaman org yang ambil ?
    .... tlg beritahu sbb saya nak fikir masak-masak

    Me: sains komp tuu senang... cemana kau dapat A+ subjek dulu, ko buat camtu untuk dapat A..... insyaALLAH senang.... lagi senang dari menghafal... hehe! :)

    ReplyDelete
  29. wait for me.....27 mei!!!!!!!!!!!!!!!!!.........ape bnda yg xleh bawak msuk?nak seludup niy....

    ReplyDelete
  30. dekat um ada mat saleh tak. i nak kawan dgn mat saleh tak nak dengan orang melayu

    ReplyDelete
  31. To: AnonymousMay 18, 2012 9:50 PM
    wait for me.....27 mei!!!!!!!!!!!!!!!!!.........ape bnda yg xleh bawak msuk?nak seludup niy....

    Me: tak boleh bawa masuk pompuan. hahahahhahaahah!

    ReplyDelete
  32. To: hehefrom hereMay 19, 2012 4:39 AM
    dekat um ada mat saleh tak. i nak kawan dgn mat saleh tak nak dengan orang melayu

    Me: hahaha.... ngan negro xmau? hahaha!

    ReplyDelete
  33. lepas saya masuk ( lepasan pasum 2012/2013 ) masuk, abg2 akan keluar ke ? rindu dgn abg2 ni.
    kalu boleh abg2 tlong tinggalkan soalan/kertas2 exam tu, saya nak. saya nak tengok soalan ye bgaimana ? berdebar ni !

    ReplyDelete
  34. fu. abg2 ni replay komen setiap soalan .. cool !
    nak tanya pasal experience abg2 ni, basuh baju bgaimana ?
    - hantar dobi ke ? ke basuh sendiri ?
    - apa barang2 tak boleh bawa ? iron boleh bawa ke?
    -slpas tu plug tu cukup tak ? kalu tak i nak bawak soket boleh sambung banyak2
    -dengar kata ada orang yg mati sbb jatuh dari bangunan ? betul ke ?
    ........abg hansome.. coo macho. montel lol

    ReplyDelete
  35. To: AnonymousMay 20, 2012 12:16 AM
    lepas saya masuk ( lepasan pasum 2012/2013 ) masuk, abg2 akan keluar ke ? rindu dgn abg2 ni.
    kalu boleh abg2 tlong tinggalkan soalan/kertas2 exam tu, saya nak. saya nak tengok soalan ye bgaimana ? berdebar ni !

    Me: Soalan ada kat kedai fotostat.... beli kat sana.... huhu!

    ReplyDelete
  36. To: hehefrom hereMay 20, 2012 12:22 AM
    fu. abg2 ni replay komen setiap soalan .. cool !
    nak tanya pasal experience abg2 ni, basuh baju bgaimana ?
    - hantar dobi ke ? ke basuh sendiri ?
    - apa barang2 tak boleh bawa ? iron boleh bawa ke?
    -slpas tu plug tu cukup tak ? kalu tak i nak bawak soket boleh sambung banyak2
    -dengar kata ada orang yg mati sbb jatuh dari bangunan ? betul ke ?
    ........abg hansome.. coo macho. montel lol

    Me: dah tanya jawab laa.. lain lah kalau nak tanya ilmu batin... memang tak lah. hahahahahahahahahahahahahahahaha!

    Basuh baju? Berus pakai sabut kelapa. Sabun pakai sabun cuci tandas.

    Hantar dobi or basuh sendiri? Sukahati.... bagus basuh sendiri... tiap paras ada mesin basuh... sekali basuh RM2, tapi pakai syiling... syiling lama... tak tau laa kalau dah dibaikpulih boleh pakai syiling yang baru...

    X boleh bawa? X leh bawa family. hahaha! iron bawa je laa, secara haram. hahaha!

    plug x cukup? ko nak buat pe banyak2? bukan nak guna pun. hahahaha! bawa je laa kalau perlu...

    Orang mati? Yep, nanti tanya laa senior nanti pasal tuu.... huhU! berlaku secara accident... huhu! sedih kot dengar.... huhu! :'(

    abang handsome cool macho montel? ko dah doakan aku montel, baru sebulan kat umah dah naik 3kg...... damn!

    ReplyDelete
  37. -boleh tolong list tak barang2 yang biasanya org tertinggal sblm datang ! saya dah siap dah ni tapi takut dan bimbang ada yang tertinggal. abg2 mesti ada exprience.
    -betul ke ada dobi, tak payah basuh baju sendiri, guna syiling apa sbb saya tak pernah basuh baju.

    ReplyDelete
  38. lau asasi pasum buleh fly x?mohon jawab.saya di PASUM skrng nehh.

    ReplyDelete
  39. sangat boleh. 24 hours boleh.... hahahahahahhaha! ko tau gak nanti... hahahahahahaha!

    ReplyDelete
  40. Untungla korang ade can nak guna bangunan baru tu. time aku PASUM dlu tempat tu masih lagi dlm pembinaan. haha. aku batch 09/10

    ReplyDelete
  41. Seniors!! Saya PASUMian 12/13. (hihihi, tak tanya pn.. :P)

    ReplyDelete
  42. hmm apa je syarat2 nak masuk PASUM niyy

    ReplyDelete
  43. Hi Syafiq,

    Nak tanya, sekarang Syafiq kat mane dan ambik kursus ape? satu lagi kalau pelajar PASUM asasi sains hayat, berapa minimun CGPA untuk layak mengikuti kursus perubatan di UM?

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi anda....hihi!!!

      now kat uitm shah alam :D amek kursus mechanical engineering majoring in manufacturing.

      a lil bit best...

      untuk perubatan UM at least 4.00 dan at most 4.00 jugak. hahahahaha!

      amek kau, 4 flat! yeahhh!!!!

      Delete
  44. salam :) ape kelayakan yang paling minimum untuk diterima masok dlm PASUM ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang ni tak tau lah x sure, tapi dulu kitorang batch 2011/12 at least 7 or 8a... sekarang i think lagi tinggi kot. Pape pon try je minta.

      Delete
  45. Antara asasi kat um, ukm dan upm MANA LAGI BEST?!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. depends on your result lepas keluar dari asasi.

      Delete
  46. salam =D, nak masuk PASUM kene ade temu duga ke? kalau amek hayat boleh tak lepas tu amek chem eng? 'abg' ade kwn2 yg amek chem eng tak? boleh share? ahahah thanks kalau bce lagi bagus kalau reply. TQ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde temuduga time kitorang, rasanya sekarang pon takde temuduga laa, just isi kat UPU tu je... huhu! pilihan pertama kalo rase result rendah, letak laa asasi sains fizikal, sebab nanti boleh tukar kos gak..... boleh tukar pegi sains hayat... yang penting yakin. hahahah!

      pasal chem eng? boleh je amek... sangat2 boleh... yang penting 4flat.... and tak tau sangat pasal chem engin.. huhu!

      wahai adik.. hahahahahahaha!

      Delete
  47. geram!!!! nak masuk pasum!!! aisya tengah tunggu result ni.. aisy harap, aisya dapat masuk pasum.. nak sangat...

    ReplyDelete
  48. salam.nice blog!.nak tanya sikit kalau ambil asasi sains kat pasum boleh sambung buat medik tak?sebab ada kawan saya cakap kalau nak buat medik kat malaysia mesti masuk matriks dulu then dapat 4 plat baru boleh buat medik.Harap abang dapat membantu :)terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks btw....

      ouh, matrik n pasum hampir sama je.... but kalo nak sambung um, better masuk pasum... haha!

      erm, WAJIB dapat 4 plat kalo nak amek medic, tak kesah asasi ke, matrik ke.... tapi kalo dapat asasi um 4 plat, memang senang nak masuk mane2.... :)

      Delete
  49. org kata pasum susah? betul ke? mcm mana nak dptkan 4flat? hm macam best je pasum. byk cuti tak? haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak susah...siyes!!!!! 4 flat? baca lecture note je...cuti x banyak... tapi ok je pon... 10 bulan.... ade laa cuti raye and cuti sem... hihi! banyak gak cuti... huhU~

      Delete
  50. rasa2 klo spm dpt 5a4b lepas tak nak msk pasum sains fizikal ? ada apa2 pndangan ?

    ReplyDelete
  51. Aku dapat 6A> B.I.,Pend Islam,Math,Add Math,L.K.,Fisik, dan 2B, 2C. Agaknya boleh masuk PASUM (Fisikal) tak?. Kalau dapat masuk, boleh capai CGPA 3+ tak. Aku teringin nak ambek Mech Engin kat UM. Camana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm, try je. aku bukan tukang tilik. hahaha....
      kalo dapat, ok laa... dpat g matriks ok je... then dapat 4, then apply masuk degree um nnt :)

      Delete
  52. NK TNYE, KLO DPT 9A1B. BIO B, X LYAK DPT ASASI SAINS HAYAT KAT UM. BLH KE ISI UPU ASASI SAINS FIZIKAL KAT UM, BLE DPT MSUK UM MNTK TKAR KE ASASI SAINS HAYAT?

    ReplyDelete
    Replies
    1. thats what my friend did :)
      hehe..... yep, better isi sains fizkal, nnt leh gak tukar kos :)

      Delete
  53. salam.. sy lepasan spm 2012..kalau masuk pasum, boleh tak sy tak nak tinggal kat kolej kediaman.. i mean, sy nak ulang-alik dr rumah pegi pasum naik kereta sendiri boleh ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je... nnt jumpe ngan ajk kat um tu, tak sure lah bahagian ape, tapi bahagian kolej la. nnt gtau, yang nak stay kat luar je.... huhu~
      tapi better stay kolej, ada pngalaman nak berdikari. sebab nnt kahwin akan berpisah gak ngan parents. think positive :)

      Delete
  54. assalam...juz nop thu ape psl x smbung kt um....???
    n um ni lbih kpd org yg wt mdic ke..??klu cm sye yg nop amik biotech la kn...sesuai x smbung kt um skrinye sye msuk PASUM..???

    sory ayt b'belit2...hehe..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je dik, ape2 kursus berorientasikan sains:D biotechnology, genetics & molecular biology, microbiology, bioinformatics, computer sciences, pure @ applied chemistry, actuarual & financial maths, statistics, geology, physics, material sciences, engineering.. Snang crite smue kursus kt fakulti sains, perubatan, kejuruteraan, pergigian, sains komputer & teknologi maklumat, kejuruteraan:D

      Delete
  55. kenapa tahun ni UM ade interview kalau nak masuk , agak agak senang x nak lepas interview tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tau pula ada interview. tapi rasanya interview tu just syarat sah masuk. lol

      Delete
  56. Nak tanya sikit.. boleh ke lepasab asasi sains fizikal sambung kos akaun.. sebab saya nak amik degree akaun at UM.. now saya ada 2 choice.. asasi sains fizikal UM & matrikulasi perakaunan.. hurmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je..... :)
      dah tau jawapan sendiri... baek masuk matriks akaun.... nnt senang dah ada basic dah akaun...
      dik kena pakai otak kalo soalan dah tau jawapan tuh. haha!

      Delete
  57. bang nak tanya sikit :) kalau result PASUM kita cemerlang, ada harapan tak nak sambung belajar kat oversea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak. pasum tuk sambung degree dalam negara ja. kalo nak g oversea, kena support sendiri... tapi tak tau laa this year kalau kerajaan buat lain. sabar.

      Delete
  58. Skrg ada interview utk masuk PASUM ...wuuuu :'( Tak tau nak prepare ape ni... Intview lusa! Help me!!!!!!!!!!!!!!!!! Agak2.. dia tanya soalan ape ye??

    ---Tolong!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah! zaman kitorang xde interview. so dont ask me. hahahahah!
      maybe de tanya, nape ko nak masuk pasum n apa yg ko tertarik ngan UM ni...sampai beria sangat nak masuk. but i think it will be conducted in english. so be prepared je la.

      Delete
  59. nak tanya..katanya ada fee kalau bawa barang elektrik..betul ke..kenderaan boleh bawa masuk x..seterika dengan periku nasi boleh bawa ke..tandas macam mana...ada dewan makan x...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo nak cerita sume bende tak surprise laa beb.... huhu~
      nnt sume tu akan kne terang time minggu orientasi...
      zaman aku ngan zaman korang lain, nnt time korang orientasi and ada sesi soal jawab, tanya lah sepuas2nya. sebab aku takut aku bagi tau benda yang lepas, zaman korang dah berubah.
      so nantikan kemunculan anda semua. hahahaha!

      Delete
  60. akak ex-asasi hayt 95/96. time tu ktorg dok hostel campur ngan student yang ambk ijazh. dok hostel memg best. dok luar lg best. sahur kt bangsar. buka kat shopping complex. time terawih fuuuhhhhhhh ramaiiiiiii....malam study kat libry smpai tutup . pastu sambung study & solat kat fac. sastera agak stress naik moto pusing belakang um tgk lampu jalan. pusing lbuhraya ke s.alam. 5 tahun kat um byk pahit manis. sekarang banyakkan ilmu agama lak...bekalan disana........

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol3!!!!!!

      time tu sy baru umur 3 tahun. haha! :)

      kalo batch sekarang lak, baru lahir time tuh... dahsyat....

      Delete
  61. "5. Rambut panjang bukan satu hal, nak karat pun takpe"
    Serious pasal rambut tak strict sgt eh? Sorry kalau terlalu lambat nk tanya haha.
    Btw, Sabahan? I'm from Labuan, sepp sikit haha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahha! sepp sketttt!!!!! :)

      erm, rambut kalo time exam tu strict sket... kena kasi pendek... huhu~

      Delete
  62. Nk tyer.. kn xley bwk iron.. ad Tmpat nk iron ke Kat cner?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik adik oiii, xde lah kejam sangat UM tu... dah lah taraf antarabangsa, takkan lah tak sediakan bilik nak iron baju... LOL!!!
      ade je.... nnt tiap paras ade je tempat nak iron..
      datang daftar nnt, inshaa allah berjumpe lah anda ngan tempat iron yg diidam kan itoohhh~~~

      Delete
  63. huwaaa rindu giler ngan um,mid v bagai rumah ke2, ailikeee! hihi

    betul2,um memang best tp akak bukan budak pasum,biasa2 je.dak2 pasum bijakkkk.

    btw,akak dh grad 2010,salam kenallll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahah!!! yup, tapi kadang bijak tu tak diasah, sama je....
      so kena konsisten n persistent. buat lebih baik dari hari semalam.... ;)

      Delete
    2. Assalamualaikum . Sya spm batch 2013 . 20 Jan permohonan upu dibuka . So sya berminat sangat nk apply pasum . Hihi tp pasum kena interview kan . Kalau interview tu takdapat ? Mcm mana ? Kiranya yg pilihan lain tu boleh dapat ? Ke takapat dah . Takut takdapat je . Huhu

      Delete
    3. wassaalam...

      ouh, same like my sister.... just try... inshaa allah dapat punye kalau result gempak... :)
      I pray for your distinction...

      Delete
  64. assalamualaikum.. nak tanya..contoh la dapat tawaran pasum but saya tolak.. then nak mohon degree at um boleh ke? or dia tolak awal2 sbb kita pernah tolak tawaran dia masa tu?

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum :) What about if pilihan 1 pasum . Pilihan 2 asasi uia . Pilihan 3 asasi unimas . Pilihan 4 asasi ums . Boleh ke ? n kalau takdapat pasum akan dpt tak asasi u lain tu . N kalau dah selected for interview pasum but tak dpt the yg piluhan asasi u lain yg pilihan 2 3 4 tu akan dapat tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. if selected for interview utk masuk pasum, means maybe thats just qualification utk diterima masuk g pasum kot.
      pilihan 1st pasum and so on....kalo xdapat pasum, inshaa allah still boleh dapat asasi lain. but depends ngan result lah juga. kalau nak secure masuk trus universiti tertentu, masuk asasi yang memang akan sambung kat univ tersebut. except for pasum, pasum akan isi balik upu...sobs2....

      Delete
  66. then yg pilihan *typo* hee :D

    ReplyDelete
  67. result SPM kena dapat berapa ek?? kredit brapa dlm SPM baru layak masuk PASUM ?? thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sure lak brape...time zaman kami 2011/2012, 7a masih dapat...tapi sekarang budak2 pandai kan...tak tau lah....isi je... manatau dapat...

      Delete
  68. nk tnya memg btllah kalau blh msk pasum(um) tk smstinya dpt smbg degree di sna jgk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup betul tuh....
      maybe boleh je baca komen2 kat atas yang banyak melampau ni...hehehe...

      Delete
  69. RAMAI X EK YANG MASUK ASASI SENI BINA??? Pasum nie mmg utk org melayu jeww ek??? ke ade jew bngsa3 lain..haha,,,,orng cakap kelayakan for Asasi Sains Hayat dan Sains fizikal lebih tinggi brbanding seni bina betol ke??? pastu ade gak org cakap ade jew yg budak2 x brape perform dlm SPM dpt masuk PASUM sbb gune org dalam..ermm,,cam x adil jew ek?? anyway I student from MRSM Tun Ghafar Baba and mmg gile3 nak masuk PASUM..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...seni bina paling sket... yup, pasum tuk bumiputra je... melayu n bumiputra sabah sarawak....
      yup, asasi sains hayat paling tinggi...then sains fizikal n seni bina....
      sebab guna orang dalam tu tak tau pulak. haha... dunia ni, memang tak adil pon.... tapi try ur best... biar lah. rezki orang... xyah nak tau sangat.... yang penting fikir diri sendiri je dulu....
      okay, i got classmate form TGB gak time tu... anak profesor um...lecturer maths... prof dr zazli... i dont know if he still teaching pasum student.

      Delete
  70. ooo,,thank you very much for the info..hehe..abang dulu kat PASUM amik asasi sains hayat ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup amek sains hayat...huhu....
      sebab spm okay kan hehe.

      Delete
    2. abg shafiq,sorry tanya,dlu cgpa dpt brapa?knp sambung kt uitm plk?peace~

      Delete
  71. mcm mne pengiraan cgpa utk sem1 n sem 2?? dengar citer cam laen..

    ReplyDelete
  72. salam..bagi abg la,apa beza blajar di uitm dan um?even though ur foundation kt um and ur degree kt iutm right?betul ka org ckp um lagi tough?ni yg sy tak faham ni..padahal silibus sama je kan dgn u lain??sorry byk tnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam... lain univ, lain soalan. Mcm kat um, mostly lecturer pangkat dr. or prof.. so level of thinking dorg lain. So soalan diorang bagi pun haishhhh susah haha...
      Uitm pula, still ada yg degree mngajar, kebanyakan master... so diorang kurang expert maka soalan yg dihasilkan senang sikit hehe...
      Apa2pun depends ngan diri nk blajar ke tak...

      Delete
  73. Estrella de SeserianMarch 22, 2014 at 2:32 PM

    nak tanya, kalau amik PASUM, boleh tak sambung course lain kat uni lain?cthnya lps dah habis PASUM, nak sambung degree in Law kat UIAM

    ReplyDelete
  74. nak tanya 7A still dapat masuk pasum ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman kami masih boleh. Try ja isi masuk pasum. Ada rezki, dpt la. Sy bukan bahagian kementerian. Tau pasal benda tu hehe. Just try k :) good luck

      Delete
  75. salam,
    kos apa yang boleh sambung lepas amek asasi fizikal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.
      Banyak. Fizikal belajar maths, kimia, fizik n engineering computer xsilap.
      Semua kos yg relate ngan subjek atas boleh ambil.
      Except kalau tiba2 nak ambil medic mmg xdapat la. Unless p swasta. Lulz. Good luck.

      Delete
  76. Hi,lepas habis asasi sains hayat UM kan,boleh ke sambung pergigian dkat universiti lain pulak?

    ReplyDelete
  77. Haiii, im sabahan! :D akhrinya dpt jmpa jg blog dri sabahan hehe. Klu result spm 9A 2B+ layak kah masuk asasi sains hayat um? Tdak yakin lah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry lambat reply...
      try jak bah.... manatau dapat... sy rasa bulih baituu....

      Delete
  78. Kalau spm 7a2b, agak2 dpt x PASUM????? Nk sgt msuk PASUM..

    ReplyDelete
  79. assalamualaikum :)
    saya hana...19 april ni saya perlu pegi iv UM utk sains fizikal...tp sebenarnya saya minat medic...dalam upu saya letak sains hayat baru sains fizikal tapi dapat yg sains fizikal punya...takpa lah xdak rezeki kan nak amik hayat...

    soalan saya adakah boleh saya tukar course bila dah masuk UM nanti?apa prosedurnya dan bila boleh tukar kos tu ?

    i'm eagerly want asasi sains hayat...mohon pencerahan, thanks a lot :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam..
      wah, tahniah! :)

      inshaa allah boleh je tukar. time orientasi nnt dorang akan explain... cuma time iv nnt cakap je laa nak jadi enginer ke haha...

      Delete
    2. terima kasih abg senior :) semoga abg cemerlang dunia akhirat InShaAllah :)

      Delete
    3. Inshaa allah..
      aminnn... ada juga orang doakan...
      alhamdulillah... u too :)

      Delete
  80. Dalam bilik dorm tu. Toilet and mandi camna ? Setiap balik ada toilet and dorm sendiri ke how ? Sebab I ada dapat interview pasum sains hayat. So macam nak tanya lah jugak Thank you

    ReplyDelete
    Replies
    1. ouh, satu paras tu terbahagi kepada dua bahagian, wing A and wing B....
      so wing A ada satu tandas, besar.... share... haha... tapi dont worry masalah air jarang berlaku... actually i dont know lah sekarang tapi time kitorang dulu masalah air jarang berlaku... pernah sekali dua ja.
      tiap paras kiranya ada dua tandas lah....tandas n bilik mandi gituu...
      ada pantri... ada tempat iron disediakan... ada tasik cantik kalau xdak air untuk mandi... lol....

      Delete
  81. Time interview untuk pasum resume kena bawak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erm, bawa je lah. in case kalau dia mintak.... sediakan payung sebelum hujan... sediakan air tadah dalam baldi sebelum catuan air berlaku haha...
      good luck! :)

      Delete
  82. Salam, kalau tak dpt Temuduga PASUM, boleh buat rayuan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam...
      Akan ada second intake... boleh je buat rayuan... inshaa allah dapat...
      Prosedur, fikir nnt je lepas dapat result dapat ke tak masuk pasum :)
      Good luck...

      Delete
  83. salam....PASUM lokasi which part of UM kalo dari masjid dpn mnara TM

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.
      sory late reply.

      dari masjid tu, nuuunnnnnnnnnnn di sana... kena explore hehe... tak jauh... kalau solat jumaat para hamba Allah akan ke sana or masjid kat Akademi pengajian Islam (API).
      ada papan tanda.. dont worry... and boleh tanya :)

      Delete
  84. Ada sesiap yg interview pasum sains fizikal this 21 april ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya harini ^_^..gudlark esok

      Delete
    2. Bole tanya apa yg diorg buat time temuduga tu ?? Please.. nervous sesangat

      Delete
    3. done 4 ur intervw.. ^-^
      haha.. biasenye kalau yg buat um tu first choice, mostly dpt laa
      tp kalau yg buat third or fourth, n if x dpt tp nk sgt2 masuk um, boley buat rayuan trus kt um
      tp biasenye sape2 yg pegi intrvw um akn dpt... ^_^
      see u at pasum
      tq

      Delete
    4. Syafiq... alhamdulillah sume okay .. interviewers pun baik2 .. hope sp dpt masuk pasum :)

      Delete
  85. salam syafiq ahadin
    pa kabo skrg ni? cmne rezak kt pasum?
    smbung um?
    ambe bace blog deme sal pasum...
    tu yg tertarik ni
    see u at um ^-^
    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam unknown (haha..bagitau lah nama...)
      alhamdulillah ambe baik2 saja... rezak kat pasum aritu boleh la... :) senang...
      inshaa allah ada rezki kita jumpa... di mana2...

      Delete
    2. haha..
      xdenye di mana2...di um laa. haha
      masa study kt pasum, boley main kolam x?
      terima kasih

      Delete
    3. boleh2.... boleh mandi sampai lemas hihi...
      tapi tak pernah pegi lak... lulz...time pasum dulu slalu jalan g mid je... biasa laa... kat sabah mana ada semua benda duniawi hahahahahaha....

      Delete
  86. Assalamualaikum. Saya dapat PASUM tp dinyatakan bahawa saya ditempatkan di kolej kediaman 8. So di mana sebenarnya kolej kediaman saya? Kenapa berbeza dari rakan2 saya yg dpt kolej kediaman 12?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam.
      Kolej 8? Setahu sy cuma kolej 12 sahaja untuk pelajar asasi. Tak sure pula intake this year. Maybe ramai sangat sampai melimpah ke kolej 8.
      Nevermind, nanti boleh rujuk dengan pihak UM... thanks! :)

      Delete
  87. saya dpt PASUM..bro,member saya kata student 1'st year asasi x ley bwk motor...betul ke? ..sbb saya kalau takda motor macam hilang kaki lah jawabye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je bawa. Nanti minta la sticker UM dekat pejabat Kolej Kediaman 12 (KK12) sana.
      Tak hilang kaki lah -_-

      Delete
  88. salam..
    bawak kerete boleh tak erk?
    tq...
    we'll meet soon :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh , kte x meet kot.. or di mane2 koot
      ingt ko kt um lg.. uitm upenye ann? ye
      aku nk g um dh ni. pasum. hehe 24

      Delete
  89. betul ke aku dengar kalau guna colgate lama2 gigi akn jadi putih dan lama gigi akan hancur sebab colgate ada florida?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tang mne plak dtg soaln cmni

      Delete
  90. betul ke boleh tukar kos masa orientasi?saya dapat alam bina ,nak pergi sains fizikal boleh?macam mana prosedurne...sesiapa tolong jawab

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh... nanti akan kena explen time orientasi nnt. So tke note. Time orentasi rajin2 la mendengar...

      Delete
  91. ada jaminan ke untuk dapat tukar kursus .jangan x dapat pula.

    ReplyDelete
  92. saya pun dapat pasum ,kolej kediaman 6. 25 mei ni masuk.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg xsama dah kolej. Dulu semua budak pasum duk kolej 12.

      Btw, inshaa allah gurantee bole tukar kos...kalau xdapat, pegi merayu huhu.

      And sorry for late reply and good luck!

      Delete
  93. Surat tawaran tidak menyatakan keperluan dorm yang perlu dibawa..Apa peralatan2 yg perlu dibawa..contoh: bantal..cadar.. baldi etc..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baldi bawa jer.. memandangkan sekarang student asasi xdiletakkan di kolej 12 kesemuanya maka xtau la pula kolej 6 n 8 cemana dia pnya style kolej.

      Barang nak bawa, cadar...bantal busuk... alat mandi. Standard macam nak masuk hostel la...

      Good luck

      Delete
  94. Nak masuk PASUM, but cam tak layak je ..T_T Bio ngan Chemistry kena A+ EH??.. Competition banyak sangat . lulz

    ReplyDelete
  95. 8 A 1B boleh eaa?

    ReplyDelete
  96. Salam , lepas masuk pasum boleh apply oversea tak ?? ada biasiswa yang ditawarkan ??

    ReplyDelete
  97. Assalamualaikum. Saya teringin sgt nak masuk PASUM & ambil sains hayat. Saya dapat 9 A tapi Biologi saya A- . Banyak sgt ke org nak ambil jurusan sains hayat?

    ReplyDelete
  98. Alhamdulillah syukur dpat masuk PASUM wlaupun ltak 2nd choice time upu....result sy 11A 1B, ingt xlepas da sbb xstraight A.. ^^'

    ReplyDelete
  99. Orang atas bajet siot haahahaa takde ah gurau je, tahniah bro

    ReplyDelete
  100. Salam, nak tnye.. Kalau pelajar pasum xnk tinggal kat kolej kediaman.. So nak ulang alik drpd umah.. Boleh ke?

    ReplyDelete
  101. budak pasum punya hostel dgn bdk ijazah sarjana muda lepasan matrikulasi sama ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada yang sama, ada yang tak. latest update untuk tahun ni tak tahu lagi macam mana dorang buat.... apa2 nanti saya akan update :)

      Delete
  102. salam. time batch abg dulu , kawan2 abg yg masuk PASUM paling minima A dalam SPM berapa ? Ada x yg 6A ? teringin sangat nak tahu . Hope abg x keberatan rep saya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada... tapi sekarang macam ramai sangat yang pandai... tak pasti la masih diterima ke dak... bole buat rayuan....

      Delete
  103. Assalamualaikum,nak tanya. Kalau nak msuk PASUM,kena minta biasiswa ke? Ataupun x perlu,mcam matrik?

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang