Kenapa Kita Bawa Air Semasa Majlis Bacaan Yasin?


Kenapa Kita Bawa Air Semasa Majlis Bacaan Yasin?

Salam. Tajuk tu memang time di PASUM lagi fikir mau tulis. Sebab ada sorang penceramah motivasi ni datang bagi ceramah kat budak-budak PASUM. Hari tu hari Khamis, macam biasa orang-orang kita biasanya akan mengadakan majlis bacaan Yasin dan Doa Selamat. Itu yang aku nampak la. Kat kampung buat, kat rumah buat, kat masjid buat. Kalau tak buat rasa macam salah pula sebab dah jadi macam adat.

Biasanya kalau majlis bacaan Yasin ni, tok imam yang mengetuai bacaan akan mengingatkan, kita perbetulkan niat bacaan kita. Kita baca Yasin ni bukan sebagai adat dan tradisi tapi memohon keredaan Allah. Huhu! :)

Kalau ikut betul lah kan, surah Yasin sepatutnya dibaca setiap malam, mengikut beberapa riwayat. Dan pada malam Jumaat pula, lebih disyorkan untuk membaca surah Al-Kahfi. Tapi aku pun tak buat. ==' Kalau aku salah, betulkan apa yang aku tulis. Kang nanti kena cop bagi ajaran sesat. Woha!

Okeh, itu lah kelemahan aku. Kalau nak tulis post, mesti pendahuluan panjang berjela-jela tapi tak kena mengena dengan tajuk langsung. Huhu! Ok, meh aku kupas kenapa kita perlu bawa air time majlis baca yasin. Kenapa mak kau suruh bawa air kalau nak baca yasin. Huhu!

Body Composition. Hehe!


Seperkara yang penting, komposisi badan kita terdiri daripada 70% kandungan air. Aku telah menggunakan perkataan Melayu. Komposisi. Teehee! :) So, berikutan dengan itu, apa yang kita minum akan menjadi darah daging kita, sama macam apa yang kita makan akan jadi darah daging kita. Pastikah apa yang kita ambil tu halalan toyyiban. Halal lagi baik.

Dan seperkara lagi, mungkin korang dah lebih expert, bahawa molekul air boleh berubah-ubah mengikut environment sekeliling. Ni part yang aku rasa best time ceramah hari tu.

Subhanallah! :)


Sorang Profesor dari Jepun, kalau tak silap nama dia Prof. Emoto. Kalau bukan Prof, Dr. Emoto. Haaa! Lantak laa gelaran dia, yang penting dia sorang Non-muslim, mengkaji pasal air. Beliau ada buat seminar time di UKM or UPM, aku kurang ingat, banyak sangat semut yang termakan. Woha!

Ni ke pula Dr. Masaru Emoto. Haha!


Dalam seminar tu, before tu, dia dah berjaya buktikan bahawa molekul air boleh berubah-ubah. So, time seminar tu, beliau telah membahagikan para peserta kepada dua kumpulan. Kumpulan A dan kumpulan B. Setiap orang dalam kumpulan tu kena bagi sebotol air mineral. Kumpulan A diberi tugasan untuk cakap benda-benda baik kat air tu manakala Kumpulan B diberi tugasan untuk cakap kat air tu, benda-benda yang kurang enak didengar halwa telinga (ceh ayat! Haha!)

Lepas beberapa lama, kumpulan A punya air kena imbas di bawah elektron mikroskop. Apa yang mengejutkan (woha!!!) adalah molekul air tu berubah menjadi sangat-sangat cantik. Aku pun tak dapat bayang, sebab tak nampak dengan mata sendiri. So, depa kena tanya, apa yang depa dok sebut kat air tu. So, diorang cakap benda-benda baik seperti Baik, bagus, pandai, syukur. 

Kemudian, air dari Kumpulan B pula punya giliran untuk diimbas. Apabila dilihat di bawah mikroskop tu, sangat mengejutkan juga, sebab molekul air tu berubah menjadi sangat-sangat hodoh. Oh, I couldn't imagine that. Tapi just bayangkan lah macam air longkang hitam yang bertakung tu kat belakang rumah korang. Woha! So, kena tanya lah, apa yang depa dok sebut kat air tu. Diorang sebut perkara-perkara yang sangat teruk. Seperti kata-kata makian seharian. Babi, Sial, Bodoh, Bangang, Bongok, Brengsek, Gila, Butu pak hang, kima, kitai dan sebagainya. Wah! Kalau perkataan buruk dan teruk banyak pula aku tau kan. Hehe! ;)

So, berbalik pada tajuk, tu haa pasal kita perlu bawa air time pergi baca Yasin, or lebih umum semua majlis keagamaan. Sebab apa yang kena cakap time majlis-majlis camni, InsyaALLAH akan memberi manfaat pada kita semua. Letak, air kat depan kita, kalau nak baca Yasin, baca Quran, memberi ceramah. Sebab ikut kajian tu, dah terbukti dah pung. Apa lagi yang nak disangkal. Huhu! Subhanallah, maha suci engkau ya Allah. So, kalau kita minum, air dalam badan kita akan jadi baik-baik punya.

Oh ya! Satu lagi, badan kita ni 70% kandungan air. Kalau lah kita ni dok cakap benda-benda yang kotor, flirting setiap masa, sudah tentu molekul die pun berubah. Kan? Haaaaa! Aku dah bagitau! Jangan buat, ko buat juga! Ngeh3! Aku terasa. Sekian. Kalau kita kawan dengan dorang yang banyak maki, mungkin kita akan terjoin sama, sebab molekul dah berubah jadi sangat hodoh, lalu mempengaruhi perlakuan kita.

Air Zam Zam
Sumber: Sarazaqea (hangpa leh cek kat sini ada tambahan info)


Satu lagi. Apa molekul air yang sangat cantik? Jawapan dia memang semua orang dah tau kan. Sudah semestinya AIR ZAMZAM. Sebab utama molekul air zamzam sangat cantik, dan sesuai dijadikan air untuk perubatan, adalah kerana ianya Mukjizat yang diberikan kepada Nabi Ismail. Nak cerita pasal tu, cari kat internet sudah. Huhu! Dan salah satu sebab juga, sebab ianya terletak di Mekah, kat Mekah 24 hours orang cakap benda-benda yang baik. Sentiasa berkumandang suara-suara mereka yang sentiasa memuji Allah, suara bacaan Al-Quran. Dah paling sure punya akan jadi cantik molekul air tersebut. Aku pernah minum beberapa kali air zamzam. Tapi belum pernah berkesempatan untuk ke Tanah Suci. InsyaALLAH before age of 30. Amin. With parents. And wife! Woha! :)

Penat menulis. Sambung balik. Huhu!

Ok, meh kita tengok dalam kehidupan seharian kita pula terutamanya di sekolah. Di sekolah, kali ini kita bincangkan pasak orang Cina pula. Perasan tak, Chinese students akan sentiasa bawa botol air kalau pergi ke kelas. Perasan tak? Aku tak perasan sebab aku sekolah di sekolah semua bumiputera, takde Chinese, kalau bermata sepet tu ada lah. Woha! :P

Chinese Student. Hehe!


Kalau perasan, diorang akan sentiasa bawa air ke kelas, dan satu lagi yang akan anda perasan, bahawa botol air tu tidak pernah diorang letak di bawah. Mesti diorang letak di bahagian atas. Di atas meja. Tidak sesekali diorang akan letak di bawah meja, atau di bawah kerusi atau di mana-mana bahagian, selain bahagian atas.

Kenapa camtu?

Then, aku tak rasa diorang sedar atau tidak apa yang diorang buat tu. Sebab dah jadi kebiasaan kot.

Mak diorang cakap before pergi sekolah, "Nak, letak air kat atas meja keh! Jangan letak kat bawah."

Dah jadi kebiasaan sedari kecil. Lemme explain why. Macam yang di atas tu, kalau apa benda yang kita cakap tu akan mempengaruhi struktur molekul air tu kan. Kalau cakap benda baik, maka cantik lah water molecule tersebut, dan begitulah sebaliknya. So, kalau dalam kelas, siapa yang paling banyak bercakap? Student ataupun cikgu mahupun lecturer?

Sudah pasti dan sudah semestinya Cikgu atau Lecturer kan?!! Haaaaa! Kalau cikgu/lecturer, diorang bagi ucapan yang baik-baik atau jahat teruk kejam? Mesti yang baik maaaa... Dan, dari sana, kalau dah cakap baik, water molecules tu akan jadi cantik kan, kalau minum mesti bermanfaat kan?! Yer dak?! Please lah cakap Yaaaaa! :P

Itu antara kesilapan terbesar kita. Kalau orang kita pula, bawa air ke kelas, kalau ada yang bawa pun tak ramai. Sebab ramai yang tak tahu pasal rahsia ini. Bawa botol air, tapi letak kat bawah. Kita tak tau sebenarnya.

Duduk kat bahagian depan time kelas sangat baik. Yeah! Semua orang tak akan menyangkal bahawa duduk bahagian depan lebih banyak berkat. Lecturer/cikgu pun selalu ulang cakap camtu, soh duduk depan. TBut we refused. Takut. Tak best, jadi perhatian. Aku pula tak suka duduk depan sebab tak dapat tidur. Woha! :P

Dan Chinese students, they always sit at the front. And put the water bottle on top of the table. Listen and focus to their lessons. Woha! Dan diorang pun minum lah air tu. Nampak keberkatan sana? Hehe! Eventough, they are not Muslim, but they knew it. Weeeeeeeeehooo!

So, apa yang ingin disimpulkan di sini. Kita tak perlu bawa air time ada majlis bacaan Yasin je seperti kebiasaan kita buat. Huhu! Tapi kalau boleh bawa ke mana-mana. Dan ingat, kalau nak cakap benda-benda yang tak baik tu, dalam badan kita ni ada 70% air. Bayangkan dalam badan kau tu airnya lumpur. Kau nak?! So, kena cakap benda-benda baik. InsyaALLAH. Aku tulis ni pun aku kutuk diri sendiri juga. Siapa lah yang sempurna di dunia ini.

Wait! Minum kencing syaitan? Sah-sah nama pun teruk. Dah memang dia punya molekul air tu najis syaitan. Apa tunggu lagi? Stop it! Yeah! And you'll be fine. InsyaAllah.

Ada banyak pengajaran (kot!) yang boleh korang amek, nanti-nanti kalau ada masa, boleh lah komen kat bawah ni ek. Sebagai penambahbaikan.

Lastly, kalau apa yang aku tulis ni menyinggung perasaan sesiapa, mohon maaf banyak-banyak sangat. Tapi apa yang benar harus diluah. Aku ingat kata-kata yang entah dari mana, tapi dia cakap, Biar cakap yang benar, walau ia pahit untuk diluah. Seriously. Sorry my friends and readers!

Wassalam!

Mood: Happy semula! :)
Thanks all.

14 comments:

  1. aku prnah google video pasal ni dulu.. btw nice entry... worth one week effort..hehe

    ReplyDelete
  2. Nice entry dear... ayat Al-quran ni mampu mengubah molecule2 dlm air..sangat hebat kuasa Allah ni...

    ReplyDelete
  3. Baru terfikir nak tulis tentang ni. Tak jadi la nampak gayanya. Sebab awk dah cerita complete. Heheh.

    ReplyDelete
  4. suka entri ni. banyak ilmu. ^_^

    ReplyDelete
  5. Salam. Terima kasih sebab sudi follow blog aku. Dengan senang hati juga telah
    follow blog anda. Sebenarnya nak pelawa anda sertai NEXT TOP BLOGGER untuk
    musim ke 2. Musim 1 dah habis. Boleh tengok kat blog dalam segmen NEXT TOP
    BLOGGER. Harap sudilah turut serta. Kalau sudi nak jadi peserta - maklumkan
    saja di ruang komen entri anda di sini (aku akan tengok balik) atau komen saja
    di blog. Jika kurang berminat dan tidak mahu menyertainya pun tidak mengapa.
    Maklumkan saja macam tadi jugak ATAU jika mesej ini tidak dibalas oleh anda
    sebelum 29/4/12 maka aku anggap anda tidak mahu menyertainya. Apapun terima
    kasih kerana sudi habiskan baca mesej ini.http://awieomar.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. ok, yang ni aku suka. ok sangat2.baaggguuusss. aku tunggu2 gak kau cerita pasal chinese. ada pun ^^ cntik woo molekul air tu. hebat kan Allah? subhanAllah. nice entry, teruskan. =) unsur-unsur kelakar pun ada.

    ReplyDelete
  7. baru tau semua benda ni sebab dan musababnye~huahaha~
    banyak lagi kena blahar..hehe:D
    thankyou=)

    ReplyDelete
  8. Yuhuu...bestnya baca info yang syafiq bg nh..huhu...semoga dgn apa yg d smpaikan mendapat keberkatan dari yg maha Esa...amin...

    ReplyDelete
  9. "Nak, letak air kat atas meja keh! Jangan letak kat bawah." <--- trbayang ko yg cakap. haha. thanks pek! baru tgok di oasis pasal air zamzam :D

    ReplyDelete
  10. Ustaz pun pernah cerita masa zaman sekolah haritu :)

    ReplyDelete
  11. nice entry..dulu masa zaman study kat politeknik lecturer sy pernah crita pasal nie...

    ReplyDelete
  12. itupun ada yg ckp bawa air yasin tu tahyul.. cis..

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang