Orang Awam Menyuarakan Pandangan Tentang Bersih 2.0

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pada kali ni entri pasal BERSIH jak. So buat survey tadi pasal pendapat2 orang awam.

Semua soalam adalah sama: Apa pendapat anda pasal BERSIH?

1. Nur Syafirah Ruslan - 18 tahun

Eish!! Menjatuhkan maruah!! Orang Melayu macam palui jak aku tngok. Haha! Tgah baca pasal anwar. Sudah terang lagi bersuluh, dia la bah tuu salah.
2. Mohd. Albie Adzan bin Rabinin - 18 tahun 2 bulan

Comel. Haha!! Entah laa. Saya pun nda tau cerita yang sebenar. So no komen. Tapi dari apa yang saya dengar, diorang protes dengan kerajaan kan. Mungkin diorang ada sebab tersendiri kenapa diorang buat macam tu. Tapi cara dorang protes yang salah walaupun MUNGKIN niat diorang mau memperbetul tampuk pimpinan kerajaan. By the way, Malaysian politic sucks! Muahaha!! Peduli laa durang. Xda faedah jugak mau layan2 benda nie segala. Bagus lae study!

3. Nur Syahirah binti Ahmad - 17 tahun (bawah umur. oppps!!)

Betul bah tuu si sufi(my fren) p sana? ihhh!! takut juga tau. Di borneo ni teda2 juga. aku tingu tuu gambar2 yang bersih tadi, macam rusuhan time di Mesir!! Aku takut pulak kalau2 nanti negara kita jadi macam di Libya!! Takut!!

4. Mohd Syafiq Radhi bin Sumardi - 17 tahun 10 bulan.

Ia nya amat ndak bertamadun. Menimbulkan kekacauan kepada Malaysia!!

5. Rina Kartini Lairi

Bersih bagi saya suci dari hadas kecil. Haha! Lama sudah bah sya xtau pasal dunia luar nii. Hehe!!

6. Gibrel Donjon Genisiun - 18 tahun

?? (x pernah tau)

7. Asyraf Ahmad Ahmud - 18 tahun

Aku xtau tu pek... cue citer...cue citer...yajid pun mau tau...

8. Azzan Aznan Abdul Rahim - 18 tahun

Nanti laa. Hehe^^

9. Shazreen Sazny Ma - 17 tahun (belum cukup umur)

No komen. Bagi saya, orang macam nie xda kerja lain. Mau sangat kecoh. Mentang2 50 tahun dah...(merdeka)

10. Taufiq Anthony

IDK! (I don't know)!

11. Ghulam Hassan Saifullah

No komen.

12. Aizan Maidol-18 tahun 5bulan.super CUTE n HOT in the TOWN!

bersih?what the??peduli la apa yg durg maw kc bersih. .jgn tanya sy pasal bersih2 ni. .istinjak ok sikit. .pnah experience..aiseh. .teda dlm silibus n kuar exam pun. .
biar la mereka dgn hidup mereka dan saya dgn hidup saya. .
MALAYSIA peace no WAR. .dont know dont care..
yg penting visit my new blog-aizanm(promote sket)

13. Mohammad Syafiq bin Ahadin - 17 tahun. Paling muda dan kiut.

Oh! Saya?? ni komen saya... sini!

Itulah beberapa orang yang sempat ditemu ramah. Semua mereka orang Sabah. Betapa Sabah negeri yang aman(Amiiiinnn~~) dan jauh daripada gejala2 macam nie. Rindu Sabah!!!

Adeh. Cek2 blog orang tjumpa laa apa dia motif bersih tuu....



Motif bersih:

Klik kasi besar.!!

For more picture, go>> here.


Ambiga. Entah pape laa dia buat.
Ni dia makcik ambiga.
  • Ambiga Sreenevasan, ketua demonstrasi BERSIH 2.0
  • Ambiga punya hubungan yang luas dengan Yahudi antarabangsa dan turut melobi hingga ke PBB dan berharap menjadi pelapor PLURALISME di Malaysia. Ambiga ditaja oleh National Democratic Institute ( NDI ). NDI adalah salah satu dari 4 cabang National Endowment fo Democracy (NED ). Allen Weinstein pengubal dasar undang undang NED mengesahkan bahawa NED adalah seumpama CIA dan Ambiga telah dilantik sebagai ketua BERSIH 2 untuk menekan kerajaan supaya menerima segala kehendak mereka.
  • Menerima anugerah “Women of Courage” pada 12 Mac 2009 bersama-sama Dr Musdah iaitu penganut fahaman menghalalkan GAY dan LESBIAN di Indonesia.
  • Dalam satu forum anjuran DAP pada Jun 2007, Ambiga mempertikaikan perlaksanaan hukum syariah dalam artikel 121 (1A) berkaitan dengan kes Lina Joy.
  • Ambiga merupakan bekas Presiden Bar Council adalah orang yang bertanggungjawab menerima memorandum menuntut perlaksanaan Interfaith Commission (IFC) pada 21 Ogos 2001. Bar Council telah menerima memorandum untuk menuntut perlaksanaan 14 tuntutan IFC yang jelas sekali bertentangan dengan perlembagaan persekutuan.
  • Bar Council pimpinan Ambiga juga menjadi dalang risalah perlembagaanku yang mahu menyisihkan hak orang Melayu dan menafikan Islam sebagai agama persekutuan. Ambiga turut mengadakan forum memeluk islam pada 9 Ogos 2008 yang membincangkan dan mempertikaikan secara terbuka artikel 121 (1A). Biarpun mendapat bantahan daripada orang Islam, namun Bar Council yang diterajui oleh Ambiga tetap meneruskan forum tersebut.
Nota : Apakah itu artikel 121 (1A) ? Baca kat sini Zairul.Com. Sumber tentang Ambiga aku dapat dari sini AMBIGA.
Kredit to pasakkan istiqamah! @ jalan Dakwah.

Ni lagii pasal Ambiga. More, baca sini.
Tuntutan Ambiga melalui International Finance Corporation:
1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.
2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Inilah perjuangan Ambiga yang sedang mendapat sokongan daripada orang Islam PAS dan PKR di dalam Negara kita hari ini. Kalau inilah yang kita mahukan,marilah kita menyatakan sokongan tanpa berbelah bagi kepada Ambiga dan IFC.Maruah Melayu Islam di bawah tapak kaki si Hindu Ambiga!
So, pikiaq luk!! Jangan dok nak ikut prasaan jo!! Mampuih laa...


Oh Malaysia ku!! Ok2. Panjang sangat udah. nanti lagi sambung. Wassalam.

p/s: Allah! Tutorial belum buat lagiii!!! berilah keamanan pada Malaysia.


Tabung kewangan saya sambung belajar Asasi di Universiti Malaya. ^^

6 comments:

  1. sory sebab tidak rep msj kau.hahahahhaha
    btl,pada pendapat saya apek,sebagai seorang yang minat siiikit dengan politik yg agak mula terserlah kesandian nya pada masa kini.benda BERSIH itu memang mencemar .tp pihak yang benar(antara dua,pikir sendiri) patut buat benda yg mereka rasa betul dengan cara yg lebih baik.cara dia?fikir la sendiri.

    ReplyDelete
  2. go jane!!
    kerajaan sometimes suc*s! pembangkang sometimes f***! live your live. kalau camni, bagus sokong bebas . hehe! but in sabah, sangat aman. kerajaan yang tadbir. parti lain xda apa2 pun. so kerajaan is the better. go Sabah! oppps. kenegerian pulak.

    ReplyDelete
  3. sgt suka akn komen aizan n rina..ahahhaha...

    ReplyDelete
  4. sgt suka akn komen aizan n rina..ahahhaha...

    ReplyDelete
  5. kita masih mentah dalam menilai benda dewasa ni.tp jadikan pengajaran la pada masa depan.
    terpikir juga,negara aku ni demokrasi ka inda?aseh.sungguh formal=_=.dpd dorang membersih jalan,bagus dorang bersihkan hati masing2.hahah

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang