Bagaimana Nak Dapatkan Semula Mood Belajar?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Genap seminggu sehari tak update blog dan Alhamdulillah hari ini berkesempatan.

Well, sebentar tadi pukul 10 pagi dah habis exam Mid Semester 2. Sangat-sangat lega!!!

Kepada rakan-rakan yang mendoakan, atau TERdoa (boleh jadi ke?) diucapkan berbanyak-banyak terima kasih kerana melapangkan sedikit masa untuk berdoa. Hehe!

Overall? Tak yah nak cerita sangat lah. Haha!

Relakan sahaja result coz I know, masih ada Final.

Sekarang aku nak fokus pula pada final selepas Mid Sem yang teghok! Haha! Final nanti 2 April 2012. Huh! Dan aktiviti blogging macam biasa, dua minggu kot tak update. Huhu!

Fighting!


"Barangsiapa yang berselawat ke atas ku dengan satu selawat, nescaya Allah akan berselawat ke atasnya dengan 10 selawat." -Iklan :)

Tajuk yang diberikan, Bagaimana mendapatkan semula semangat belajar seperti time SPM. Siapa bagi tajuk? Sendiri fikirlah. Kau ingat blog ni popular ada orang mau request soalan? Boleh lah, dalam masa dua tahun atau lebih, sebab time tu manusia yang bernama Syafiq ini sudah maju ke hadapan. Amin. Jadi macam Kereta Mayat. Hehe!



Sebenarnya, terfikir juga, napa sekarang semangat study gila macam time SPM hari tu lesap.

Setelah difikirkan beberapa faktor yang mungkin munaSabah dan munaSarawak (faham tak joke bangang ini? Jangan faham). Disenaraikan beberapa faktor BANGANG yang boleh diterima akal fikiran yang masih tidak matang.


  • Time sekolah dulu, sekolah di sekolah berasmara. Eh? Macam ada typo. Oleh kerana sudah hidup bersama kawan sedari Form 1, memang tak kenal keMALUan lah. Berbeza dengan sekarang, malu menebal untuk bertanya. Dengan erti kata lain, MALAS bertanya. Hehe! Sohai~~
  • Time sekolah dulu, wifi ada juga, laju juga, tapi laptop tiada. Sebab tiada kegunaan melainkan melakukan perkara-perkara lagha. Namun sekarang, ada wifi laju tahap gaban, kadang-kadang lembap macam siput anjing, errr. Dan ada blog yang aktif yang entah dibaca atau tidak. Sob2. Baca lah keh!
  • Time sekolah dulu, berada dalam kelas yang suasana belajar konsisten. Untunglah. Tapi sekarang, ramai yang tak belajar bersungguh, macam aku lah! Haha! Online saja kerja. Plus dengan banyak kerja. Tu pasal time management paling teruk. Ohtidak! Argh!
  • Time sekolah dulu, silibus habis awal. Tapi sekarang, exam next week, silibus belum habis lagi. Itu lah realiti apabila bergelar mahasiswa nanti. Kalau di sekolah, SPM dalam 6 bulan lagi, silibus dah habis. Woha! Memang boleh lah. Hehe!
  • Time sekolah dulu, ramai kawan-kawan yang pergi tanya itu ini sampai jawapan sudah lekat dalam kepala. Tapi sekarang, semua orang pandai. Haha! I'm the only one (I think) yang jadi bengap akibat tidak study. Ohtidak!
  • Time sekolah dulu, tiada gangguan dari segi gadget. Tapi sekarang, berlambak gadget di sana sini. Pinjam itu ini. Last-last hanyut dan leka dalam dunia fantasi yang dicipta sendiri. Haha!


Mungkin boleh tambah lagi. Tapi cuma itu sahaja otak yang semakin berkarat ini dapat perah.

Arghh! Tensyen! Haha! Sumber: Tieha


So, setiap masalah ada penyelasaian. Memang akan cuba sedaya upaya untuk ikut. Hooo~

Percubaan pertama yang FAILED! Tu nak lukis orang perah otak, tapi macam pegang bola. Grrrr!

So, beberapa langkah telah diambil untuk menyelesaikan segala masalah di atas.

Hooooooo~~

  • Kurangkan online. Dah try tapi susah tapi tetap mencuba juga.
  • Kurangkan aktiviti dengan blog. Haha! Ni senang. Tapi sedikit-sedikit. Satu hari satu entry, last-last satu tahun tiada entry. Woha!
  • Pergi bilik kawan. Memang buat.
  • Library. Jauh! Malas!


Rasanya itu sahaja yang setakat ini sedang dibuat. Anyway. Paling berkesan sekarang, harapkan line internet tiada, pergi bilik kawan, rosakkan laptop, hancurkan laptop. Yeah!

Sekarang paling buat, pergi bilik kawan. Kalau stay bilik sendiri, memang punggung melekat di kerusi duduk depan laptop sampai besok pagi. Macam bangang. Entah apa yang dibaca. Tup-tup. Dah Subuh.

Apa point entry ini?

Tibai seja lah!

Selamat melepaskan lelah di hujung minggu!

Wassalam! :)

19 comments:

  1. aku berjaya tak online dari isnin sampai khamis =D bangga kejap. hohoh. ok, lepas ni final plak. argh, aku rasa lagi cuak ni. kena study dri awal la kut. aku semangat nak taip pasal pasum ni. untuk budak batch depan. walau pun lama sebenarnya, result SPM pun tak keluar lagi. hoho.

    ReplyDelete
  2. ahaha .... mood belajar? klau study jangan ngadap PC or laptop... just ngadap nota jerr..try!

    aku kalau buat keje/drawing memg aku akn on FB (chat off) ngan YM ..tu je..tapi sambil online smbil buat keje..the problems is, keje lmbt siap ..sbb smbil online haha .. pndai2 lah haha

    ReplyDelete
  3. hoho gua blaja memang kena hadap lappy, dah IT kan, mana la ada sangat hard copy note ni.. pstu ada lak tenet, belambak la aku google carik plus tangan sure menggatal nak facebooking..hahahaha

    ReplyDelete
  4. Kalau abg eq utk dptkan mood belajar mesti sekeliling dlm keadaan selesa terutama workstation abg eq, ada lagu sikit..then boleh start buat research! hehe

    ReplyDelete
  5. chill la..final ada lagi... lupakan midsem... chem tadi la paling menyeksakan..haha.
    final..final..

    ReplyDelete
  6. hak2... x dinafikan... fuhhh~ >.< ^_^

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum syafiq...sabar yer senoga tenang menghadapi test tu...:)

    ReplyDelete
  8. alaa time skolah dulu pun dah ada gadjet2 ni wei. dah biasa pegang time study. tapi tak jadi study. hacano ??

    ReplyDelete
  9. lama tak update belogg .

    btw , tips yang sangat berguna untuk pelajar lepasan spm :PP ty !

    ReplyDelete
  10. aq kalau nak ambil mood study...kena bangun awal2 pagi..kalau esoknya nak exam...malam relaks je lagi boleh mengadap laptop...haha...banyak sgt gangguan...

    ReplyDelete
  11. epp epp! jgn malas malas syafiq! :) study smart ye :)

    ReplyDelete
  12. serius pek,lucu ko tulis.ketawa-ketawa sy baca.

    ReplyDelete
  13. haha..ok lah tu.sehari 1 entry then trs logout.jgn on9 dh.stdy je.esok lah 1 entry..stdy...haha..gud luck stdy okeh.

    ReplyDelete
  14. NAK NANGISSSS!!! THANKS ALLL!!!! LOVE YOU ALL!!!

    ReplyDelete
  15. kadang kadang mampu nk buat, tapi kadang2 jdi syaitan jugak. malas yang teraamat malas :)) heheh :) tpi saya berjaya jugak, insyaallah:D

    ReplyDelete
  16. rasa belah yang online tu betul. library jauh tu pon betul. hanyut tu betul. org tye tak jwb pon betul. silibus xabes lagi btol. hhahaa . conclusion.. ehhhh! semua betul

    ReplyDelete
  17. Dugaan student zaman sekarang- Online. Kalau itu yang boleh dikawal, sangatlah membantu untuk belajar sebenarnya. Best blog ni, tq.

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang