Movie Review: The Exorcist (Scariest Movie of All Time)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada hari ini, hari Ahad. =="

Sambung pasal movie review. Sekarang, walaupun exam tinggal dua minggu sahaja lagi, but it's hard for me... untuk tinggalkan laptop yang noob ini. =="

So, seperti tajuk di atas, akan buat review pasal cerita The Exorcist.



Jemput singgah


Sinopsis

Awal mula, movie ini merupakan sebuah filem lama yang ditayangkan pada tahun 1973 (belum lahir lagi). Filem ini pada awalnya berlatarkan tempat di Iraq. Lebih mengejutkan, awal movie ini ada laungan Azan (seruan untuk menunaikan solat for the Muslims).

Jalan cerita, seorang Father (paderi) ini dia ikut aktiviti pemecahan batu (gali tanah. Argh! I don't know actually what they've done. Haha!). Sampai satu ketika, salah seorang pekerja menjumpai barang kemas, ring-like object, dengan patung ukiran kecil. Tanpa disangka oleh si Father tersebut, patung tersebut ada sumpahan yang hebat, yang menyebabkan seseorang itu dirasuk.



Watak yang kena rasuk ialah seorang budak perempuan berusia 12 tahun (so cute). Dia kena rasuk tanpa sebab. But I guess dia main-main dengan satu patung ukiran. So, memang kena lah.

Then... argh! Tak tau dah nak sambung apa lagi! Muahahahaha!

Proceed to........

Komen

  • Terkejut juga bila awal-awal movie ada Azan berkumandang.
  • Lama betul nak tunggu scene yang menyeramkan. Malangnya tiada. Haha!
  • Part doktor nak rawat budak perempuan tu, memang seksa tengok! Sebab awal-awal tu diorang tak tau lagi dia kena rasuk. Tambahan, family diorang Atheis. No religion. No belief. But at last they believe.
  • Seram sikit kalau tengok sorang-sorang.
  • Tengok sendiri lah.


Kepada yang tidak mengetahui apakah itu exorcism, exorcism adalah proses mengeluarkan makhluk halus yang merasuk badan seseorang. Like in Islam, ada pengamal perubatan Islam. Haa! Camtu lah. Dalam Islam, kita akan baca Ayat-ayat Suci Al-Quran, laungkan Azan dan bermacam lagi.

Dalam agama Kristian, kitab Bible akan dibaca (in Latin version) oleh paderi yang tinggi darjatnya. Dengan menggunakan Holy Water. Selanjutnya, kaji sendiri. Dah banyak kali dah search pasal benda ini.

Dan, secara keseluruhan. Bagi rating.

3/5

High expectation kot. Tu lah tak best. Mungkin time zaman 1973, ini lah movie paling seram. Tapi sekarang dah tak seram. Haha!

Done reviewing!

Another reviewed movie:
  1. Jack and Jill
  2. The Darkest Hour
  3. Underworld Awakening
  4. Puss In Boots 3D
  5. Twilight Saga - Eclipse
  6. Shark Night 3D


Wassalam!

5 comments:

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang