10 Perkara Lagha

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dah jadi rutin ni, tiap pagi mesti post benda ilmiah. Hehe!

Pagi ni tajuk dia 10 perkara lagha. Lagha? mende tu? Makanan? Sukan? Blog?

No no no. Lagha tu bukan makanan atau minuman, tapi lagha tu bermaksud SIA-SIA. Sia-sia tu apa pula? Google translate kan ada. Waste Waste? Hadui! Takkan semua perkataan perlu di-English kan. Cukup2.!

So pagi ni post ni berasal dari blog seorang Ustaz. Ni SINI. Sharing is caring. Teda salah kan kalau re-post.

Nah hambek! Baca ni.

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka, menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalam kategori sia-sia, iaitu:-

1. Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tapi tidak dimohonkannya doa untuk ibu-bapanya sendiri dan kaum Muslimin.
- Kadang-kadang kalau kita rushing sangat nak pi mana-mana, mesti lupa kan.! Pernah ada dengar juga, kalau kita tidak doakan sesama Islam, kita ada saham juga dengan diorang. Betul ka? (Encik Badri Ahadin!) Sesat pula nanti kalau salah. Correct me! Korek mee!

2. Orang yang kerapkali membaca Al Quran, tapi tidak membaca secara tertib sampai seratus ayat tiap-tiap hari.
- Ni kira macam baca novel, start baca m/s 1, then lompat ke m/s 50, patah balik ke m/s 3. Apa kes? Or kalau saya takrif maksud yang no. 2 ni, membaca Al-Quran sampai beratus-ratus ayat tapi tanpa tajwid dan cara bacaan yang betul. Tersirat kan.

3. Laki-laki yang masuk ke dalam masjid, kemudian ia keluar kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan shalat tahiyatul-masjid.
- Saya pula bila pi solat Jumaat ja, padahal masjid yang sama. Aduh! Sia-sia sudah. Lelaki sahaja? Ya lah, dah perempuan jarang pi masjid. Hehe! Dok jaga umah kot. (Semenanjung sudah!) Bla bla bla.

4. Orang-orang yang melewati tanah perkuburan, tapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan untuk keselamatan arwah-arwah mereka.
- Paling simple kalau lalu ja kubur, tapi bukan lah kuburan bukan Islam. Haha! Apa saya mencarut ni? Ucap, "Assalamualaikum Ya Ahlilqubur" atau "Assalamualaikum Ya Ahliddiyar". Ahlid diyar tu bermaksud penduduk kampung. Betul kan? Alhamdulillah benda ni dah jadi wajib! So, tinggal 9 lagi perkara lagha. hehe!

5. Laki-laki yang masuk pada hari Jumaat ke suatu kota, kemudian ia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan shalat Jumaat berjemaah.
- Ni entah apa kes dengan lelaki tu? Entah la. Mau teruskan perjalanan. Tapi pegi lah luangkan sedikit masa di masjid untuk solat Jemaah. InsyaALLAH.!

6. Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan seorang ulama, tapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan.
- Yang ni biasa berlaku dalam masyarakat kita kan. Ada ramai alim ulama tapi kita tak pernah pun ingin mencari ilmu dan menggunakan kesempatan yang ada. Macam saya la tu.! Nobody's perfect! Berusaha lah untuk ke arah kebaikan. Nanti jangan sampai dipanggil bodoh sombong. Tau apa tu bodoh sombong? Tanya Mr. Google. Ianya sejenis makanan laut. ?

7. Dua orang laki-laki yang bersahabat, tapi mereka tidak saling menanyakan tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.
- Ini kira macam sombong la. Err? Kita selalu jumpa kawan kita, sahabat kita. Tapi selalu kita lupa. Bila jumpa dengan diorang, suppose we ask them at least "Apa khabar?" atau "Kau sihat?". Kan sweet namanya tu sebagai sahabat. Lagi merapatkan ukhwah silaturrahim.

8. Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tapi tidak diacuhkan dan tidak dilayani tetamunya itu.
- Tetamu yang datang ke rumah tu membawa rezki, jadi kalau tidak dilayan macam 5 star or berapa star hotel punya layanan, camna rezki tu mau datang? So sia-sia lah! Aduhai.

9. Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi pekerti.
- Saya percaya sepenuh hati, para pembaca sekalian hampir kesemuanya merupakan golongan belia. Kan? Atau remaja, atau...err.. Penat jemari mau tulis semua. So sementara kita belum menjengah hari tua, ada baiknya kalau kita tuntut ilmu! Jangan sampai sia-sia. Takut di hari tua nanti menyesal tak sudah! 

10. Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran kelaparan, sedang ia sendiri makan kekenyangan di dalam rumahnya.
- Ni memang selalu berlaku, memang berlaku pun. Masyarakat kita sekarang lebih kepada sikap selfish. Apa tu selfish? Sell Fish. Jual ikan. Haha! Pikir la sendiri. Rumah jiran di Sebelah Pintu pun kita tidak kenal. Weh! Apa kes? Ini lah masyarakat sekarang. Syukurlah di kampung sentiasa berjumpa di surau. Haha! Oleh itu, bagilah makanan. ? Tak patut conclusion jadi camtu. 

Dah baca? Mesti lah. Mungkin ada yang scroll terus pegi bawah. Tak kisah. Yang penting tambah satu ilmu pun ok lah tu. Hehe! Tanpa kita sedari, setiap hari ada jak perkara sia-sia yang kita buat. Dan mungkin TERamal. So bila dah baca benda ni, boleh improve tak rasanya? Kalau boleh, InsyaALLAH pahala menanti anda! Ceh. Camna ko tau dapat pahala ka tidak? Bla bla bla. 


#SATU HAL YG MEMBUAT KITA BAHAGIA ADALAH KASIH SAYANG...
#SATU HAL YG MEMBUAT KITA DEWASA ADALAH MASALAH..
#SATU HAL YG MEMBUAT KITA HANCUR ADALAH PUTUS ASA...
#SATU HAL YG MEMBUAT KITA MAJU ADALAH USAHA...
#SATU HAL YG MEMBUAT KITA KUAT ADALAH DOA...

Jadi agar hari ini lebih indah...
Sebarkanlah KASIH SAYANG kepada sesama insan...
Bersahabat dgn MASALAH...
Tidak PUTUS ASA & terus BERUSAHA...
Dan selalu BERDOA kpd yg MAHA BERKUASA...
INSYAALLAH....

Wabillahi taufiq wal hidayah, wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh! 

Boleh camtu? Macam penutup sebuah pertandingan syarahan pula.

Enjoy your Sunday! 

Wassalam.

Main Angry Bird juga salah satu perkara lagha. Haha! Ni versi entah.

26 comments:

  1. renungkan renungkan dan selamat beramal :)

    ReplyDelete
  2. salam..
    perkongsian yg bagus..perkara yg harus pon boleh jdi lagha klo perkara tu melalaikan kite dr mengerjakan perintah wajib seperti solat..

    ReplyDelete
  3. errr. bnyk gk benda lagha kite buat.. :)

    ReplyDelete
  4. @ShahzCudin seperti terlalu lama berada di depan lappy untuk blogging... hehe!! :D

    ReplyDelete
  5. entry berilmiah untuk di kongsi dan mengingati. tq

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Lara dengan Lagha lebih kurang sama ke? Ayuh kita jauhi kedua-duanya...

    ReplyDelete
  8. @Oasis lara tuu lebih kepada lirik lagu. cinta yang lara = cinta yang sia-sia. Betul ke?? :D

    ReplyDelete
  9. memberi doa kebaikan dan kesejahteraan sesama kaum Islam tidak salah..but sometimes, we forget to that. alpa buat seketika. normal la, manusia tidak pernah lari dari kesilapan eventhough those are very small mistakes.

    mencoba jadi yg terbaik yah :))

    ReplyDelete
  10. yang tu versi angry spongebob. kih3

    ReplyDelete
  11. salam perkenalan dari blog BA!
    tahniah jadi blog pilihan..


    happy blogging ok!

    ReplyDelete
  12. @Rtp Farra Arishayeah! I admit about that. Solution? Yeah! Remind ourselves and the others. Sharing is caring. (Often used)

    ReplyDelete
  13. @mas saariyeah! i will. InsyaALLAH. Nak jadi macam kereta mayat. Best gila blog dia.

    ReplyDelete
  14. orang x sedar pasal lagha ni

    ___

    ReplyDelete
  15. Mohon di copy kata² semangat yang last tu..

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang