Ministry of Health

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada hari ini saya dikejutkan dengan satu berita. Ceh. Tiadaaaa!

Huhu! Saya baru jak habis exam bio, as you all know. Hehe! Dan ada satu binatang tu bernama Anopheles! Termasuk dalam Phylum Apicomplexa. Wth! Apa benda tu? Ianya bio. Tu lah pasal scientist suka buat nama pelik2. Huhu! Walau pun memudahkan untuk classify living organisms, but yeah! Sangat lah bercelaru minda ini menghafal! Pecah otak!

Anopheles tu ialah nyamuk! Nyamuk yang menyebabkan penyebaran denggi!! Malaria!! dan semua penyakit bawaan nyamuk. Oh tidak! Ini lah soalan time exam bio tadi pagi. woo. nasib baik TERhafal. Nyamuk yang infected akan gigit uninfected human pastu dia kasi masuklah senjata yang berbahaya yang boleh membawa maut ke dalam darah manusia. Pastu...er...! Mampus.

Kalau ada yang baca pasal kawan saya Azean Ermawaty kena denggi hari tu, mungkin tau lah apa rasanya kalau kena denggi.

Denggi? Apakah anda tahu denggi tu apa?
A) Makanan
B) Sayur-sayuran
C) Buah-buahan
D) Tempat pelancongan
E) Never heard before

Sila ambil masa kurang dari 5 saat untuk jawab. Huhu!

Denggi sangat berbahaya kepada kita. Kalau kena gigit, rasa lah demam yang sungguh lain! Alhamdulillah tak kena. Dan tak terhingin nak kena! Doa supaya dijauhkan dari penyakit berjangkit.

Sekarang ni sangatlah alergic dengan nyamuk, sebab takut nanti terkena serangan penyakit denggi.!

So, di sini ingin mengajak anda-anda di luar sana untuk bersama-sama membantera gejala kerosakan yang dilakukan oleh si comel yang bernama nyamuk!


Just take a few minutes untuk buang benda-benda yang tak patut wujud seperti air bertakung, air yang tidak diusik, air yang......entah. Hilang idea. Air dalam mangkuk tandas, air dalam tempat flush, dan sebagainya. Teehee!!! Ini semua untuk kebaikan bersama. Anda happy, semua akan happy! apa kena mengena? Anda mampu mengubahnya.

**********************************

Dah. Sebenarnya, post ini adalah kerana....errr... saya dapat BE yang telah lama hilang. Dalam dua minggu kot menghilang! Yeah! Rezki. Thanks Nuffnang!

Oh tidak! I'm blogging not because of money, but more to enjoyment. Huhu! Duit tu sampingan. Dapat kerja tetap nanti, yeah! Ada lah juga kerja sampingan.

Btw, thanks all yang sudi membaca dan follow.

Wassalam!

10 comments:

  1. Aku datang komen. Wah! sejak bile jadi jurucakap kementerian kesihatan ni. hehe :)

    ReplyDelete
  2. @faizal mohd hahahahaha! entah, ni je idea kuar bile dapat BE. orang memberi, kita mempromote. Ek????

    ReplyDelete
  3. mana aci, senarai jawapan takde jawapan! err..betul ke ayat akak ni???

    ReplyDelete
  4. semoga kita tidak dapat penyakit yang merbahaya nie...

    ReplyDelete
  5. bahaya klau ade air bertakung, mesti ada denggi..huhu

    ReplyDelete
  6. wahh,sedapnye name nyamuk,.haha,.tp xsesedap gigitan die,.nyah kauu nyamuk!,.haha,.err,best x blajo bio?,.wuii,msti terer ni kan,.ehe

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang