Speaking Test for MUET

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Yea! Bagi sesiapa yang biasa online FB or berinteraksi dengan saya di Fb dan Twitter mungkin tahu la bahawasanya pada hari ini saya ada speaking test untuk MUET.




Saya mau cerita ni! Argh!


Pagi yang indah, bangun awal. Malam tu prepare entah papa, no preparation at all. Just baca sikit jak pasal teenagers. Mimpi MUET kuar pasal Road Accidents. Tapi rasanya tu mainan setan, walaupun kadang-kadang betul jugak. Hehe!


Group saya turn yang ke 4! Slot pagi. The task given was "How youths express their feeling?"


A. Face-to-face communication
B. Short message system (SMS)
C. Social networking sites
D. Telephone call (Me!!)


Haha! Ran out of idea! Bagaimana ianya berlaku. Adeh. Tak nervous tapi tiada idea. Merapu ja la. Confident? Boleh la. Sudah lah bilik tu ber'aircond' dan sangat sejuk macam mau #mampus. Ops!


Task A tu memang pointless. Just cakap sampai 2 minit. Wah! Macam mat salleh yang bongok. Then Task B pilih best way to express ones' feeling. 


At first, semua orang stick with their own point. Haha! Nampak betul so that the discussion keep moving. Ni lah masalah. Then, conclusion dia semua orang agree bahawa C iaitu Social Networking sites yang menang. Tepuk tangan sikit.! Yaa. Dengan bongoknya saya cakap kenapa C tu betul, sebab saya blogger dan saya tahu lah perasaan untuk luah di blog. Fuhhh!


Dengan berblogging kita dapat luah perasaan, dapat share problem dengan rakan cyber, dapatkan advices dari rakan alam maya, dan bina relationship yang entah papa. Hehe! Tambah rakan. Dan entah apa lagi merapu tu. 


Before habis, candidate B tanya lah konon, konon jak! 'Before we end our discussion, anyone wants to add some more?' --->> ayat BI hancus. yang penting confident macam batu. Tiada kena mengena.


Dengan perasaan yang saya patut tamabah, untuk dapat markah melebih2, ulas lah konon yang A, face to face communication not the best way sebab some people feel ashamed to share their probs with others. nanti kang kalau cerita dekat kawan yang salah, kawan tu bagi tau orang lain, Malu! Haha. Result, dah tak kawan, hubungan persahabatan macam taik. Ops. Hubungan tu putus. Boleh ayat camtu? Tapi camtu lah saya cakap. Haha!


Anyway, overall, not really satisfied sebab malam tu sepatutnya prepare for MUET, tapi apa yang saya buat? Tunggu allkpop.com revealed SNSD The Boys punya album baru tu. Hehe! Tak baik! Tak baik untuk mata. My bro telah bagi amaran keras, ceh! Ada ka pula? Lantak. Tu mungkin pasal otak jadi sempit pagi tu. Hehe! Ampun kan saya!




Gambar-gambar dari 9gag sungguh menghiburkan. dan mengubat duka yang lara. Ceh, macam bercinta pula. I'm single but unavailable. Boleh? Teda. Tiada. Lupakan. Hope dapat lah juga at least band 4! Amin! Paling tinggi pun band 7. ?? Dah.


Saya akhiri ucapan dengan beberapa rangkap pantun,


Kalau ada jarum yang patah
Jangan di simpan di dalam peti
Kesian betul dengan kau ni
Jarum patah pun kau simpan dalam peti.

Kalau ada sumur di ladang
Bolehlah hamba menumpang mandi
Patutlah bau badan kau busuk semacam
Bilik air ada, buat apa kau mandi kat ladang..

Semoga bertemu di lain hari!

Wassalam!

17 comments:

  1. ngehngeh..teringat zaman muet i errrr..4 taun lpas..:P

    ReplyDelete
  2. Hahah.. Giler muet, menggigil2, smpai pengawas tu ckp, rilek2, hahaha

    ReplyDelete
  3. best nyer task :)
    Aku dpat yg 'who give the most contribute to society'..HAHAH

    ReplyDelete
  4. @Cik Ecah amin! kalau lagi tinggi lagi baguih punya!

    ReplyDelete
  5. @NuReLLe teringat zaman muet, sehari lepas. Ekekekek :D

    ReplyDelete
  6. @Chegu tak juga. rilex. hehe! yang penting....err.... kerjasama...???

    ReplyDelete
  7. @Adibah faizah tajuk tu lagi best! haha. hari first kan. gardener, tukang pungut sampah. hehe!

    ReplyDelete
  8. saya amik MUET dua kali dulu. dua2 dapat band 3. hehe.

    ReplyDelete
  9. kumpulan Kancillah yang pertama ambil MUET....dah lama kisah MUET nie...tapi lucu ingat belajar BI nie...memang ndak minat...

    ReplyDelete
  10. @NasZ kalo nak dapat band 6 mesti amek enam kali kan... hehe:D

    ReplyDelete
  11. @Kancil 8349 saya minat juga BI. nda juga nanti terkial2 kalo bjumpa sama orang putih.

    ReplyDelete
  12. i have a car.. hahaha :P <-- xde kaitan.. lalalala

    ReplyDelete
  13. Ada berita baik buat anda yang baru nak ambil peperiksaan MUET, yang GAGAL dan nak ambil semula, yang TAK PERNAH LULUS, yang nak memperbaiki band yang diperoleh dalam peperiksaan MUET yang lalu. Rakan saya Saudara Shamsul Ariffin telah menerbitkan sebuah panduan untuk lulus dalam peperiksaan MUET.

    Jika anda berminat untuk mendapatkan panduan tersebut sila KLik Sini

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang