Dosa Itu Memang Meresahkan

Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya). 
( Surah Al-Maidah 5: Ayat 2)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Post kali ni pun panjang gila! Orang gila pun tak panjang! Hehe! #taklawak

Take your time ok?! :) Thanks^^

Yeah! Bertemu lagi di hari yang sama, waktu yang berbeza. Haha! Tengah best berjalan-jalan sambil menimba ilmu di blog orag, hehe! So, dapat satu ilham pasal dosa dan maksiat.

Sumber: Saifunnizam


Tahukan anda bahawa sekiranya melakukan maksiat atau dosa, benda tu akan menyebabkan kita jadi tak tentu arah dan tak keruan. Duduk tak senang, rasa macam ada benda yang membuatkan kita resah.

Somehow, setiap manusia takkan terlepas daripada melakukan dosa kecuali para Nabi dan Rasul sebab diorang Maksum (terpelihara daripada melakukan atas kehendak hawa nafsunya sendiri dan terlepas dari dosa sebab dipelihara oleh Allah SWT).

Macam saya juga (ceh!), menulis benda kebaikan dan berunsurkan nasihat, tak bermakna saya ni baik. No! Absolutely not! Haha! Tapi atas dasar keprihatinan untuk memberi peringatan sesama makhluk terutama terhadap diri sendiri yang banyak melakukan kesilapan sama ada secara sedar, zahir mahupun secara tidak sedar.

Pernah melakukan maksiat, berat ringan tu tak payah cerita lah. Takkan nak mengaibkan diri sendiri kan. Hehe! :) After buat satu dosa tu kan, diri ni rasa macam dah tak berharga. Seriously! Rasa macam dah hilang arah tuju, arah haluan, macam dah menyimpang dari jalan yang lurus. Memang lah kan. Rasa macam diri ni tak layak nak buat kebaikan, semua lah tak layak!!! Arghhh!!

Tapi bagi mereka yang dah biasa buat dosa dan maksiat, mesti tak rasa pasal benda ni kan. Rasa cam best je buat maksiat tu.

"Alaaa, cool la! Zaman muda kena nikmati! Kita muda sekali je!"

Hotak kau! P mampuih la! Kita hidup sekali! Zaman muda ni lah kita nak membentuk peribadi kita. Sebab kelak dewasa kita akan menempuh pelbagai rintangan lagi. Contohnya rintangan dalam hidup berkeluarga.

Rasanya dah bincang pasal Tips Memilih Calon Isteri. Tapi takpe lah. Bagi juga. Hehe! :)

Sebelum kita nak pilih isteri yang solehah lagi baik dan menyucikan...errr.... Menyucikan tu abaikan. =="
Kembali ke menu asal. Sebelum nak dapatkan yang baik, sekali lagi diingatkan bahawa cerminkan diri sendiri dulu. Dan muhasabah.

"Apakah aku dah cukup baik untuk dia?"

Penyelesaian? Kenalah berubah. Untuk mendapatkan yang terbaik, kenalah jadi yang terbaik terlebih dahulu. Analoginya senang. Kalau nak dapat 4 flat time exam, or inginkan kejayaan atau kekayaan, kenalah berusaha, berkorban dan sentiasa berdoa untuk mencapainya. Ye dak? Iya kan seja.

Kembali kepada tajuk post, dosa tu memang meresahkan.

Maksiat? Apa tu maksiat? Maksiat ialah sejenis buah-buahan.
Sekali lagi, #taklawak #okbai (anda sedang tersenyum?)

Maksiat adalah perkara-perkara yang kita melakukan perkara yang dilarang dan akan mendapat balasan dosa. Woha! Ko ambik lah dosa tu!

Dosa pula adalah sesuatu perkara yang menyebabkan hati kita resah. Seriously!

Dalam pada itu, dalam majalah Solusi Isu 35 (sekarang dah 39).


Diterangkan pasal pembahagian maksiat. Terbahagi kepada dua iaitu maksiat zahir dan batin. Maksiat zahir adalah benda yang kita nampak dengan mata kasar. Contoh, mencuri, membunuh, merogol, tidak solat sebab baca blog dan sebagainya. So adakah anda sudah solat semasa membaca ni?
Manakala maksiat batin pula berkaitan dengan perasaan kita. Sebagai contoh, dengki, mengumpat, berbohong dan sebagainya. Justgoogleit!

Keinginan melakukan maksiat memang ada dalam diri setiap manusia seperti yang disebutkan dalam ayat-ayat Al Quran.

‘Maka Dia telah mengilhamkan setiap jiwa kejahatan dan ketaqwaan’. (as-Syams: 8)

Rasulullah SAW juga menceritakan tentang rahmat Allah SWT yang tidak menyiksa manusia sekiranya dia hanya sekadar terlintas di dalam hatinya keinginan untuk melakukan maksiat
(hadith riwayat al Bukhari – hadith no.6491 dan Muslim – hadith no.350)

Pastu, sambung lagi pembacaan pasal maksiat ni. Google punya google, terjumpa pasal syarat-syarat melakukan maksiat. Cerita ni memang dah famous dah, tapi....

"Dan tetaplah memberi peringatan, Kerana Sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman." (az-Zariyat;55)

1. Jika ingin bermaksiat kepada Allah, jangan makan rezekinya!
Rezki adalah kurniaan Allah, so kalau dah takleh makan rezki Allah? Lu pikirlah sendiri.

2. Kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di BumiNYA
Sekarang saintis nak cari kalau-kalau ada hidupan atau kita boleh hidup di planet Marikh atau lebih dikenali sebagai Mars. Huk3! Tu semua lapuk! Kita kena pakai sumor idop topeng gas kalau nak tinggal sana. Haha!

3. Kalau masih mahu bermaksiat, carilah tempat bersembunyi yang tidak dilihat oleh Allah.
Okeh, ni lawak. Korang pun boleh fikir. Allah maha Melihat. Takkan lah ada tempat nak sembunyi. Ada satu kisah tuu, tapi dah tak ingat. Huhu! Nanti lah.

4. Kalau masih ingin bermaksiat, Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya; Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh.

5. Kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya.
Ni kemuncak segala-galanya. Time di akhirat kelak. Kalau dah buat maksiat, boleh ke lagi kita nak bertaubat? Segalanya dah jadi sia-sia! Ko tau dak?! Dan yang boleh membantu cuma syafaat Rasulullah SAW.



Okeh, habis untuk part tu.

Pendapat dari diri sendiri, saya tak rasa syarat-syarat camni mampu menggugah perasaan para pelaku maksiat. Hmmm. Mungkin kita fikir maksiat ni cuma dating, couple, berzina, berkhalwat dan yang sama waktu dengannya. Tak! Maksiat ni seperti yang dijelaskan awal tadi, merupakan perkara yang kita buat akan mendapat dosa!

Sebab kalau hati tu dah gelap. Sebab setiap dosa yang kita lakukan tu, satu dosa, satu titik hitam dalam hati kita. Kalau dah banyak kali wat dosa tanpa taubat, kompom lah dah hitam legam! Dan kebaikan pun takkan nampak dah.

Pernah gak baca, kita kenalah menerima kebaikan, kalau dah takleh nak terima kebaikan, maksud dia hati kita dah ROSAK dan berdoalah serta mohonlah agar kita mendapat hati yang BARU!



Nak bagi pendapat je lah. Salah satu penyelesaian yang mungkin boleh diguna pakai oleh kita untuk reduce maksiat, dan selanjutnya STOP dari melakukan maksiat.

Kalau kita nak berhenti....

  1. Berazam dan bercita-cita yang kita nak berubah!
  2. Berusaha untuk stop!
  3. Berdoa dan bertakal!
Dan InsyaALLAH kita akan berubah. Sebenarnya kita ni TAUBUAT taubat, tapi tak pandai nak BERTAUBAT!

Tapi 3 cara di atas tu pun, saya rasa tak berapa efektif. Sebab berdasarkan pengalaman. Hehe!

So bagi saya kalau nak cuba untuk berhenti dari melakukan dosa, kita kena buat kebaikan yang dirasakan berat.



Let me give simple example.

Kalau lelaki lah, pergi lah surau or masjid. Pastu duduk kat saf depan. Then, tiba-tiba kawan kau suruh pergi Azan atau jadi Imam. Dalam pada masa yang sama, kau ni pelaku maksiat. Sudah tentu ko akan rasa serba salah, rasa tak layak sebab diri ini dibelenggu dengan maksiat dan penuh dengan dosa. Kalau kau jadi Imam, ko yang tanggung tanggungjawab berat tu. Jadi Imam tu bukan mudah! Kalau Imam tak sah solat, apatah lagi makmum-makmum yang lain.

So dari sana, akan terbit perasaan kelainan yang aku kena berubah! Wajib! Supaya rasa lebih layak untuk jadi Imam or Muazin atau seorang yang pemberi nasihat. Lagi satu, kalau kita ni seorang pelaku dosa, mesti rasa diri ni tak layak kan. Kita akan rasa something wrong. I mean, diri kita ni dah lah berdosa, banyak noda, pastu nak bagi nasihat kat orang lain. Korang akan rasa kelainan tu. Betul serius! Berdasarkan pengalaman.

So dari sana, kita akan tetapkan azam untuk berubah! Yeah! Setiap benda yang kita lakukan tu adalah kerana Allah, bukan untuk sesiapa tapi untuk Allah dan juga kebaikan diri sendiri.

Pastu bila dah timbul sedikit kesedaran tu, pegilah cari sesiapa yang anda percaya yang anda rasakan boleh membimbing anda ke jalan yang benar. Cari yang sama jantina ok! Kalau nak yang bertentangan jantina, lain jadinya nanti. Serius cakap!

Dan kepada mereka yang terpilih dijadikan sebagai bahan rujukan, jangan lah bila kawan kau datang kat tempat kau,

"Eh, ko ni biar betul? Ko sekejap je nak berubah, pastu balik kepada keadaan jahil kau!"

Mesti lah dia down gila! Mesti lah jadi profesional, cakap dalam hati Alhamdulillah kawan aku yang satu ni dah timbul kesedaran. Sebab kadang-kadang orang jadi baik dan berubah di saat dia berada di akhir nyawa dah. So, itu salah satu petanda yang perlu dititk beratkan. Wallahua'lam. Kalau orang yang akan meninggal dengan Husnul Khatimah (pengakhiran yang baik), biasanya dia akan jadi baik or what ever. Berdasarkan pengalaman. Wallahua'lam. Jangan sebarkan yang ini tau!



Pastu, korang bimbinglah. Dan pelaku dosa tu, akan rasa diri lebih tenang. Rasanya saya tulis ni semua berdasarkan pengalaman diri. Wooo~~ Pastu selalu berdamping dengan orang-orang yang baik. Kalau ada cakap-cakap kat belakang tu, persetankan mereka! Haha! Peduli lah dengan diorang! Yang penting diri kita tenang.

Pastu, sentiasa mengingatkan diri sendiri dan orang lain. Bila kita nak wat dosa, kita ingat apa yang kita cakap kat orang lain. Dari sana, "Aku dah bagitau orang, kalau aku yang buat? Arghh! Demm~~ Aku memang teruk!" Maka timbul lah kesedaran.

Lastly, sibukkan diri dengan aktiviti luar, jangan sesekali pergi ke tempat maksiat, banyakkan ibadah dan sentiasa berdoa kepada Allah agar diri ini dilindungi oleh ALLAH SWT. InsyaALLAH!

Oleh itu, fuhh! Rasanya cukuplah setakat ni perbincangan pasal Dosa dan Maksiat ni. Terlebih cukup kot! Haha!

Sumber: PakarHowTo


Cabar anda untuk baca entri ni sampai habis! Woha! :)

Sebarkan. Segala kesilapan, harap ditegur untuk diubah secepat mungkin. Takut salah fakta.

Sumber
Nursyafiq Mohamad, Team Badar Indonesia, Kembara Teratak An-Nisaa', Majalah Solusi, pengalaman diri, guna kepala otak! Haha! :)

NIKMAT MAKSIAT AKAN HILANG,
TAPI DOSANYA BERKEKALAN!

Wassalam! :)

27 comments:

  1. sungguh memberi peringatan kpd diri yg dok buat dosa ni
    huhuhu
    maseh ye :))

    ReplyDelete
  2. sesungguhnya nak buat maksiat itu mgg mudah tetapi utk berubah/bertaubat mgg sukar..semoga kita semua pulang ke pangkal jalan..

    jemput ziarah blog saya pula..
    http://menulisdenganhati.blogspot.com/2011/12/rindunya-pada-majlis-ilmu.html

    ReplyDelete
  3. it took thrice to think whether need to fully read this entry or not..alhamdulillah, satan not succeed to persuade me...thanx for sharing bro..

    ReplyDelete
  4. info menarik n good research. maksiat tu dah mcm mknan zaman sekarang ni. pnjang btul crita ni. hehe

    ReplyDelete
  5. nice sharing syafiq ahadin. i'Allah sama-sama kita kembali kepada agama agung. ^^

    ReplyDelete
  6. berpandukan syarat2 nk buat maksiat, pendek kata mmg tak boleh la nk buat maksiat.. heheh..

    ReplyDelete
  7. thanks for sharing ley beri ingatan kat diri :)

    ReplyDelete
  8. moga kita semua berubah jd lebih baik..insyaAllah

    ReplyDelete
  9. panjang tp best... maksiat itu meresahkan, taubat itu jalan kembalinya

    ReplyDelete
  10. @EJA betul3!!! stuju!!!!! sangat stuju.... once you get invovled, sangat susah nak kembali.... poor me!

    ReplyDelete
  11. @eszyamin congrates because you managed to read until finish. hehe! thanks!

    ReplyDelete
  12. Sama-sama berdoa utk menjadi lbh baik....
    netri ni sbg peringatan utk kita semua.....
    sesungguh setiap org buat salah.. cuma dah sedar.. baikilah kelemahan diri.
    saja BW sini.....
    salam perkenalan.

    ReplyDelete
  13. perkongsian yg baik..alhamdulillah .

    ReplyDelete
  14. Jom sma2 bringat..:-)
    Thx bro..

    ReplyDelete
  15. Jom sma2 bringat...:-)
    thx bro..

    ReplyDelete
  16. bertukar link yuk kita di http://bloggerteleng.blogspot.com

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Nuffnang