Recent Comments

Hadis Palsu Popular #8

Views
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Yeah! Bertemu lagi! Stay tune on apekblogger, bring new excitement. Woha! Firstly, thanks to all readers! And followers and yang sesat ke blog ni. Haha! Bila tengok graf visitors, semangat pula. Haha!

Secondly, berlaku persalahfahaman dengan kawan. Woo~~ Nangis. T.T. I'm sorry I didn't treat you as usual. Huu~~ My fault.



Okeh, kembali ke posisi sebenar. Haha!

Hadis Sahih untuk tatapan ada berada di sidebar sebelah kanan. Ok? Baca, tambah juga ilmu. Woo :)

Hujung tahun ni, iaitu bulan Disember, musim cuti sekolah kan. Mesti ramai yang akan melangsungkan perkahwinan. Semoga perkahwinan dirahmati. Hehe! Oleh itu, hadis palsu kali ni pasal suami isteri lah. Walaupun saya masih muda comel, tapi ada baiknya saya belajar awal. Hooo~~


Buku in berharga RM9. Murah!

*****************************************
Hadis 14 - Talak Menggegarkan Arasy

Maksud hadis: "Berkahwinlah kamu semua dan janganlah kamu bercerai talak. Sesungguhnya talak itu menggegarkan Arasy."

Ulasan Sarjana

  • Para sarjana hadis menghukumkan hadis ini palsu kerana dalam rangkaian sanadnya terdapat seorang pelapor bernama 'Amr bin Jami'.
  • Menurut Yahya bin Mai'n, dia adalah seorang pendusta dan tidak dipercayai.
  • Al-Khatib al-Baghdadi dalam buku Tarikh Baghdad juga menyatakan bahawa dia adalah seorang pendusta.
  • As-Suyuti juga menyatakan pendapat yang sama dalam bukunya al-Lali' al-Masnua'h fi al-Ahadith al-Maudhua'h.
  • As-Saghani menyenaraikan hadis ini dalam kumpulan hadis palsu.
  • Begitu juga dengan Al-Albani memasukkan hadis ini dalam kumpulan hadis palsu.

******************************

Hadis palsu ni selalu kena guna untuk bagi peringatan kepada orang Islam, terutamanya kepada pasangan suami isteri yang mempunyai krisis rumah tangga. Untuk mengelakkan berlaku penceraian, maka diberilah peringatan tentang keburukan bercerai. Lalu hadis ini pun dibaca. Wooo~~

Perlu difahami, penceraian bukan perkara paling utama dianjurkan kalau berlaku krisis rumah tangga. Ni kalau kita tengok media, wow! Sangat ramai yang bercerai. Terutamanya yang retis. So, janganlah jadi artis kerana media sentiasa memerhatikan anda. Haha!

Dalam Quran telah dijelaskan langkah-langkah yang patot diambil.

"Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah dan pertolonganNya dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar. (34)

"Dan jika kamu bimbangkan perpecahan di antara mereka berdua (suami isteri) maka lantiklah "orang tengah" (untuk mendamaikan mereka, iaitu), seorang dari keluarga lelaki dan seorang dari keluarga perempuan. Jika kedua-dua "orang tengah" itu (dengan ikhlas) bertujuan hendak mendamaikan, nescaya Allah akan menjadikan kedua (suami isteri itu) berpakat baik. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui, lagi Amat mendalam pengetahuanNya. (35)
Surah An-Nisa, Ayat 34 dan 35

Jika langkah-langkah ini masih tidak berkesan, maka barulah perceraian boleh diambil. Perceraian pun ada prosedur yang etika yang sudah ditetapkan dalam Islam. Dan Islam mengizinkan berlakunya perceraian sebagai langkah terakhir dalam menyelesaikan masalah dalam rumah bertangga. =="

Dan satu persoalan kepada anda, apakah benar kata-kata ini? "Talak adalah perkara halal yang paling dibenci oleh Allah." Sila Jawab!

************************************
Hadis 15 - Larangan Ketika Hubungan Suami Isteri

Maksud Hadis: "Apabila salah seorang di antara kamu semua sedang bersetubuh, janganlah dia melihat kepada faraj kerana perbuatan itu akan mengakibatkan buta dan janganlah memperbanyakkan bercakap kerana hal itu akan mengakibatkan bisu."

Ulasan Sarjana

  • Ibnu Al-Jauzi memasukkan hadis ini dalam senarai hadis palsu dalam bukunya al-Maudhuat.
  • Hadis ini dihukum sebagai palsu kerana dalam sanadnya terdapat seorang penyampai hadis bernama Muhammad bin Abd al-Rahman al-Qusyairi. 
  • Menurut az-Zahabi, dia adalah seorang yang tidak boleh dipercayai. 
  • Al-Azdi dan Daruqutni pula mengatakan beliau adalah seorang pendusta yang perlu ditinggalkan hadis yang disampaikan olehnya.

************************************

Kalau tengok maksud hadis pun, boleh agak dah ianya palsu. Woo!

Mustahil syariat Islam yang menghalalkan hubungan kelamin antara suami isteri tetapi pada masa yang sama melarang si suami melihat farajnya. Woha! Ni 18sx ni. Hahaha! Bukankah kalau dah kahwin, suami isteri tiada batasan aurat? Wowwww! Great! :)

"Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai."
Surah al-Baqarah, ayat 223

Kenapa syariat membolehkan perkara ini? Supaya pasangan suami isteri rasa NIKMAT semasa bersatu tubuh = bersetubuh.

Tapi syariat juga menetapkan garis panduan yang memang takleh dilakukan oleh suami kepada isteri. Iaitu mendatangi isteri dari belakang atau dalam perkataan mudah, cucuk juboq! Hahahahaha! Juboq = Dubur = Punggung = Butt. Teehee! :)

Let say lah kalau tak leh tengok, camne lah tu ek? Hadoih! Dan kalau takleh bercakap, so camne nak tau yang mana dia suka dan tak suka. Haha! Demmmm~~ Sungguh lucah.

Dan ada juga tanya Ustaz kat sekolah, apakah dibolehkan untuk mengulum/jilat/yucks!! si dia punya? Boleh, asalkan tidak telan air mazi. Euuuwww~~ Geli pula. Haha!

Updated: Air mazi itu najis dan air mani itu suci. Woha! So, Majulah Air Mani untuk Negara! (Ampun, otak gila sekejap.)

***************************************
Sampai di sini saja pertemuan kita pada hari ini. Banyak lagi assignment tak buat. Heee~~

Enjoy last day weekend. Maafkan sekiranya entri ini keterlaluan. Haha!

Wassalam! :)

22 comments:

  1. ade tgk kt kedai buku ritu..sempat la gak tgk kandungan..hihi..

    ReplyDelete
  2. banyak pengajaran kita dapat dari buku nie

    ReplyDelete
  3. boleh buat buku ni sbg panduan. hehe

    ReplyDelete
  4. sebagai panduan hidup..bagus untuk dijadikan koleksi..

    ReplyDelete
  5. persoalan hadis 14 tu. penceraian bukanlah perkara yang PALING dibenci oleh ALLAH. Maaf kalau salah. :)

    Hadis 15 tu kan. Err...Err.. tak tau nak komen ape. Tapi tersenyum sendiri sambil membacanya.

    Air mazi itu kan najis. Takkan nak telan najis kot. HEHE.

    sebelum berundur... Opss! terkentut pulak. Batal air sembahyang. :p

    ReplyDelete
  6. bukan ke masih ada batasan aurat antara suami isteri? aurat suami isteri sama macam aurat lelaki (kalau x silap). pasal jilat2 tu (huish..lucah lak aku rase. haha..) syeikh al-qurtubi dah jelaskan dalam laman web dia. lebih kurang la cam jawapan ustaz kau tu.

    ReplyDelete
  7. best!

    lawak pun lawak. senang nak terima.

    err.. air mazi n mani tu najis ke?
    (tak lucah kot.LOL)

    ReplyDelete
  8. amboi diaaa... kelucahan melampau ni.. tak tapis lgsg.. haha..

    yep.. talak adalah halal tetapi dibenci Allah. cerai dibolehkan, tp tak digalakkan. Seeloknya, berusaha jernihkan keadaan drp mengambil jalan mudah melafazkan cerai.

    bab kulum tu, aku rasa ada khilaf ulama. kena kaji detail lagi bab tu..

    ReplyDelete
  9. @Haris Khairuddin tapi bukan takde kee?? tu yang saya belajar. kalau pompuan ngan lelaki, aurat semua except muka dan tapak tangn.

    kalau lelaki ngan lelaki dari pusat hingga ke lutut.

    kalau pompuan ngan pompuan, sama cam lelaki ngan lelaki. betulkan saya.

    kalau suami isteri, boleh tibai semua!! woha! penat2 dari kerja, buka pintu umah, isteri tunggu dah kat dalam bilik dalam keadaan woha!!! hilang penat.

    okbai! betulkan!

    ReplyDelete
  10. @Solihin Zubir nanti suruh IM Asyraf buat post pasal benda ni. huhu!

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum syafiq...moga buku itu jadi panduan yg berguna yer...:)

    ReplyDelete
  12. hadith 14 tu tak dapat nak jawab tak baca lagi..

    hadith 15 tu..sebenarnya Islam mensyariatkan agar bersetubuh dalam keadaan yang gelap dan berselimut...tentang melihat kemaluan isteri tu, ada khilaf di kalangan ulama...ada yang membolehkan, ada yang kata elok ditinggalkan sebab boleh menyebabkan lemah daya ingatan...

    ReplyDelete
  13. @Sunah Sakuraouh! pernah juga baca. sungguh banyak khilaf. baik tanya dr qardhawi kan. hek3! :)

    ReplyDelete
  14. saudara syafiq ahadin

    saya minta supaya tidak memanggil hadis yang tersebut sebagai palsu.

    ramai imam2 yang melabelkan hadis dlm buku tersebut sebagai dhaif sahaja.

    saya takut kita berdusta ke atas rasulullah saw dengan mengatakan qaul baginda sebagai tidak wujud.

    minta rujuk lebih mendalam dengan ulama syafie yang adil.

    salam sayang dari saya ubaid.

    ReplyDelete
  15. @Anonymous InsyaALLAH akan tukar pasni. :) thanks tegur. tapi kat buku tu kena tulis palsu. huhu! Thanks!!!! :)

    ReplyDelete
  16. saudaraku..
    jgnlah mengambil bulat2 apa yg diperkata kan oleh internet dan buku semata2 tanpa ada guru..
    barangkali ia ada lah dusta semata..
    ingatlah..ALLAH maha pengampun lg menerima taubat..

    *seeloknya kaji dulu bahan2 sebelum ditulis..takut tersalah tulis, dah membawa kepada salah..tambah pulak dalam ni..hindarlah bahasa kurang sopan dalam penulisan hadis dan AL-quran..
    minta2 diberi hidayah oleh NYA..amen

    ReplyDelete

Follow my Insta: syafiq_ahadin

Sponsor

Semua Hasil Tulisan Sendiri Syafiq Ahadin. Bagi kredit kalau nak Copy Paste. TEEHEE!